Versenyfutás az idővel: Tereprallye összecsapás a Mikulás Rallyn

A 2023-as Mikulás Rallyn 3 tereprallye legénység is a top10-en belül végzett, a nagyjából 90 fős mezőnyben. A havas környezetben, ámde sáros, latyakos pályán zajlott versenyen szoros küzdelmek alakultak ki, sokszor a szakaszeredmények között csupán pár tizedes, másodperces különbségek voltak.
A tereprallye autós kategóriát Csucsu, Palotai Zoltán párosa nyerte, a második helyezett Mészáros Lőrinc, Horváth Míra duó lett, harmadikként pedig Osváth Bence és Osváth Zsolt ért célba.
A Side-by-Side kategória győztese Miklós Csaba és Horn Berci lett, a második legjobb időt Garamvölgyi Zoli – Kiss Hanna párosa futotta, a harmadik pozíciót pedig Liszi Norbert és Kuczora Gergely szerezte meg.

Csucsu rendhagyó felállásban indult a Mikulás Rallyn, hiszen jobb oldalán Palotai Zoltán, édesapja navigátora segítette, aki nem csak tereprallye-ban, de rallyban is nagy tapasztalattal rendelkezik. Mesterházi Márk – Csucsu korábbi navigátora – pedig a 0-ás számú Nissánnal ment, az irányítást pedig Lukács Andrástól kapta.
„Nagyon élveztem a versenyt, a pályákat, különösen a Nagylőteret kedveltem, mivel az sokkal jobban feküdt az autónknak és jóval tempósabb volt, mint a Kislőtér. Először nem tudtam, hogy a Side-by-Side és a kasztnis autók külön lesznek értékelve, ha ez egy kicsit korábban kiderül számomra, akkor az utolsó két gyorsaságit nem nyomom meg annyira. Nagyon szűkösek voltak az időeredmények, úgyhogy húztunk egy kicsit a gatyánkon az utolsó 2 gyorson, hogy megelőzzük a Miklós Csabiékat és a Zoliékat. A verseny végén beszélgettük a többiekkel, hogy mindannyian nagyon jót versenyeztünk ebben az új felállásban, így lehet a továbbiakban is hasonló párosításban fogunk indulni. Nagyon szuper, hogy a top 10-ben 3 tereprallye-s autó is ott van, úgy, hogy annyi R5-ös indult, hogy azt megszámolni is nehéz. A tereprallye-s pilóták letették a névjegyüket a rallysok között és én nagyon büszke vagyok rá, hogy egy ilyen mezőnyben versenyzünk az év folyamán” – mondta Csucsu.

A Mikulás Rally az új navigátorok versenyének is mondható, Mészáros Lőrinc és Horváth Míra szintén itt állt rajthoz először kooperációban.
„Egy jó, abszolút pozitív lefolyású verseny volt a Mikulás Rally, a körülmények kicsit nehezek voltak, a szűkebb rallys pályákon a nagy autóval közlekedni nem volt egyszerű, de ezzel is megbirkóztunk. A legnagyobb kihívást az jelentette, hogy először ültünk egymást mellett Mírával, de már így elsőre is jól tudtunk együttműködni. A pályafelírás az, ami még szokatlan volt számunkra, hiszen a tereprallyban ez nem jellemző. Nekem a kislőtér a nagy kedvencem, különösen szeretem a szakasz elejének vonalvezetését, szépen, jó ritmusban lehet rajta menni” – nyilatkozta Mészáros Lőrinc.

Miklós Csabáék tét nélküli versenyre készültek, azonban Garamvölgyi Zoliékkal igencsak szoros csatába keveredtek. A részeredményekben a legtöbb esetben mindössze tizedek választották el egymástól a két párost, az összesített eredményben azonban Miklós Csaba és Horn Berci került ki győztesként.
„Azért jöttünk a rallyra, hogy jól érezzük magunkat, de miután látszott a szoros verseny Garam és köztem, úgy gondolom mindketten odatettük magunkat és a maximumot kihoztuk minden futamból. A pálya folyamatosan változott, így a terepen előjöttek a különbségek, például a végsebességünk nekünk volt jobb, a gumiválasztás viszont Garam előnye volt. Fel kellett találni magunkat, de az utolsó futamokon már megvolt a kellő tapadásunk és tempónk, amivel az előnyünket meg tudtuk tartani, a győzelemhez pedig az is nagyban hozzátett, hogy Bercivel jól tudunk együttműködni. Őszintén arra számítottunk, hogy a negyedik szakasz után újra lesz szerviz, ami azonban kimaradt. A használt gumikon némileg tartottunk a pályától, azonban úgy érzem, hogy a végén a ködös szakaszon még talán kicsit túl is toltuk, ahhoz képest, amit szabadott volna. A Nagylőtér a favorit még mindig, de emellett kedvenc részeim azok a pályaszakaszok voltak, ahol rengeteg szurkoló állt, mivel ez adott még plusz adrenalint és menni akarást” – számolt be Miklós Csaba.

Garamvölgyi Zoli Kiss Hanna navigálásban indult a Mikulás Rallyn, és kijelenthetjük, hogy a mindössze 16 éves Hanna több mint helyt állt első bevetésén.
„Talán ez az első olyan Mikulás Rally, ahol úgy értünk célba, hogy végig versenyben voltunk. Ahogy az egész napot néhány tizedes, másodperces különbségekkel Miklós Csabiékkal végigjátszottuk, az a korona erre az évre. Hanna először ült ilyen autóban versenyszituációban és engem már az első gyorson meglepett azzal, ahogy végigdarálta az egész pályát. Volt, hogy az utolsó 100 métereket vakon mentem – mert tiszta sár volt már a sisakom -, de hajtott a győzni akarás és a nagy meccselés Csabiékkal, Hannának pedig minden instrukcióját elhittem. Az utolsó gyors végén az ugratót tejködben toltuk át – rettenetes látási viszonyok között, az itinerre hagyatkozva – azonban ezzel megszereztük a szakaszgyőzelmet. Méltón zártuk ezt az évet, a végére minden összeállt, a téli nagy alvás után pedig készen állunk, hogy jövőre ott folytassuk, ahol most abbahagytuk” – mondta Garamvölgyi Zoli.
Hanna már navigált rallyban, azonban azért őt is érte meglepetés és újdonság első tereprallye-s kalandja során.
„Nagyon más volt, mint amihez sima rallyban hozzászoktam. Sokkal koszosabb, valamilyen szinten izgalmasabb – hiszen nincsen szélvédő -, voltak ugratók is rendesen és a terep is hozzátett a plusz élvezethez. A legnagyobb nehézség az utolsó gyorson a leszállt köd volt, ami miatt teljesen vakon jöttünk. Mivel rendes rally itinerrel versenyeztünk, nem volt nagy eltérés és szokatlan tényező a navigálásban, egyedül az etapoknál a számítás volt nekem újdonság. Szerintem, annak, aki navigál, egyszer ki kell próbálnia a tereprallye-t, mivel hihetetlen élmény volt” – mesélte Kiss Hanna.

Trébitsch Miki és Trébitsch Sándor számára nem a tervezettek szerint alakult a verseny, a második szakaszon nekicsúsztak egy fának, ami utána beakadt a bal első és hátsó kerék közé és feldöntötte az autót az oldalára. Az ütközés következtében pedig a bal hátsó csonkálványuk is eltört.
„A második szakaszban hibáztam, a kislőtér felénél a kanyarkimenetnél egy óriási sártócsa volt, ami olyan szinten beterítette az autót, hogy nem tudtam rögtön lehúzni az ablaktörlőt és a gázon állva nekicsúsztunk egy útszéli fának. Az első szakasz bizonyos tekintetben jól sikerült, mert a 4. időt futottuk meg, azonban saját célunk az első hely megszerzése volt. A tereprallye mezőnyében a tempó nagyon felgyorsult és iszonyat precízen, hibátlanul kell menni ahhoz, hogy az első helyekért lehessen küzdeni és egy 10-15 másodperces veszteséget nagyon nehéz már ledolgozni” – nyilatkozta Trébitsch Miki.

Benyó Máté kiválóan helyt állt első tereprallye bevetésén, abszolút a mélyvízbe ugorva a körülmények szempontjából is.
„Legfőképp átázva és sárosan éreztem magam a hétvégén, de a viccet félretéve nagyon jó volt és kifejezetten élveztem a tereprallye kihívást. Pörgős és elég feszített volt az időterv, azonban relatív hamar sikerült ráéreznem és hozzászoknom ahhoz is, hogy ismeretlen pályán megyek és Billy navigál nekem. „Mivel folyamatosan törölgetni kellett a szemüveget, mindig csak egy pontnyit lehetett kilátni rajta és az egyik kanyarban túl is csúsztunk, így ott vesztettünk egy kis időt. A végére a motoros szemüvegem lencséje kiesett és ez azt eredményezte, hogy az utolsó 2-3 km-t és a további gyorsokat szemüveg nélkül teljesítettem.”
A 3. gyors előtt, mivel a mosó utáni időellenőrzőből 1 percet kikésett a Benyó Máté – Csató Attila páros, 20 másodperc büntetést kaptak, így a kamion előbb adta le a menetlevelét és eléjük került. A 3. gyorson ebből nem volt semmi baj vagy utolérés, mivel 2 percre rá rajtoltatták el Mátéékat, viszont a 4. gyorson, ami hosszabb volt csak egy percet adtak a sportbírók, így beragadtak a kamion mögé.
„A rajtnál már gondoltam, hogy ebből baj lesz és 4 km után a 20 kilométeres gyorsaságin utolértük a kamiont és gyakorlatilag akárhogy próbálkoztunk mutogatni magunkat a tükrében – mellé is értem többször – nem hagyott semmi helyet az előzéshez –, így nagyon sok időt, 2 és fél percet vesztettünk.
A célba érés jól összefoglalja, hogy milyen kihívásokkal és kalandokkal teli versenyt futott a páros, és rátette az i-re is a pontot, mivel a rally végének pillanatában szakadt el a szíjuk.
„Úgy gondolom, hogy nagyon jó és eredményes volt a közös munka Billyvel, jó hangulatban telt a rally, igaz sokat kivett belőlünk a nyitott autóban a hideg, a sár és a víz, de mindig tartottuk egymásban a lelket. Nagyon hálás vagyok neki a segítségért és a tapasztalatok átadásáért és azt gondolom, hogy sokat elmond a verseny nehézségéről, hogy Billy – aki kilencvenhat óta versenyzik és navigál tereprallye-ban – azt mondta, hogy ez volt az egyik legmegpróbáltatóbb versenye navigátorként. Bemutatkozásnak egyértelműen nem volt rossz, és örülnék hogyha ezt valamilyen formában tovább vihetném, nem zárom ki, de nem is állítom, hogy jövőre 1-2 tereprallye versenybe beszállok majd” – mondta Benyó Máté.