Trebitsch Miklós kérdezz-felelek interjú

Pár éve kezdtek elterjedni itthon a Side by Side járművek. Neked mi tetszett meg bennük?
Nekem teljesen új volt ez sportág. Előtte még „utcai” terepjárót sem vezettem soha, nem, hogy tereprally versenyautót. Személyautót mindig szerettem vezetni, néha havon “ökörködni” kicsit, illetve egyetemista koromban volt egy Suzuki enduro motorom, amivel voltam néha terepezni.
Ahogy lehetőségem nyílt kipróbálni egy SBS-t, mondhatni szerelem volt első találkozásra. Egy szenzációs jármű, mely azon túl, hogy úgy gázol át akadályokon, amit egy laikus elképzelni sem tud, iszonyat közvetlen. Nincs nagy tehetetlenség, folyamatosan beavatkozó elektronika, nincs nagy tömeg, viszont arányosan nagy a teljesítmény, rendkívül reaktív a kormányzás és hatalmas az élvezet! Lehetőség szerint, kell egy jó gátló szett, és teljes az extázis!

Hogyan kerültél a tereprally közelébe és miért a tereprallyt választottad versenysportnak?
Édesapám révén. Ő egész életében munkálkodott az autósportban. Egy barátunkkal, Szabó Gergővel közösen vettek egy Can-Am-et. Gergő, mikor nem versenyzik, sok időt tölt Erdélyben, ahol szervez enduró és SBS túrákat. Kezdetben az volt a terv, hogy ezt az autót Bathó Zolival felkészítik versenyre. Gergő elindul egy-egy versenyen, mi pedig időnként veretünk egyet hobbi jelleggel. Ha lesznek megkeresések, majd készítünk fel másnak is SBS-t versenyre. Hát a korábban említett, a járművel történt első találkozásom után, ez a terv az én fejemben mondhatni azonnal megváltozott, a többi meg már történelem.

Melyik volt az első versenyed? Utána is úgy érezted, hogy igen megérkeztél ez kell neked?
2019 Bugac. Itt még felváltva vezettünk, navigáltunk édesapámmal. Ez a hétvége után már nem éreztem, tudtam, hogy ezt szeretném csinálni.

Hogy viseled, mikor még a ruhán belül is homok és/vagy víz van a nyitott karosszériának köszönhetően?
Azt hiszem, hogy önmagában a fizikai megpróbáltatásokat, fáradtság, hideg, stb. jól viselem, viszont a jó eredményhez ez még nem elég. Sok tapasztalat, és komoly felkészülés szükséges, hogy bizonyos körülmények közt az ember eredményes lehessen. Hiába bírod elviselni a hideget, ha a szétázott sisakod teljesen be van párásodva és semmit nem látsz. Ezen a téren egy kicsit még mindig előnyben vannak azok a versenyzők, akik nagy motoros vagy quados múlttal rendelkeznek, de igyekszem én is felzárkózni, illetve a csapat is sokat dolgozik azokon a fejlesztéseken, melyek a vezetési és navigálási körülményeket hivatottak javítani.

A tereprallysulik, amiken részt szoktál venni, az teszt vagy edzés inkább számodra? Vagy ilyenkor jó kipróbálni egy-egy fejlesztést, válltoztatást?
Mindenképpen jó lehetőséget biztosítanak a fejlesztések kipróbálása biztonságos és versenyhez közeli körülmények közt, de edzésnek is jók. Itt elsősorban nem fizikai, mert annyit nem szoktunk menni, inkább technikai edzésre, gyakorlásra gondolok. Sajnos a versenyeken és ezeken a terepsulikon kívül nagyon korlátozott az időnk, lehetőségünk az autókkal edzeni, ezért is nagyon örülünk, hogy ezek egyre rendszeresebbek, és mindig szuperül szervezettek.

Hogy szoktál fizikailag felkészülni a versenyekre?
Heti kétszer egy órában elsősorban saját testsúlyos gyakorlatokat csinálok egy személyi edző segítségével, és igyekszem többé-kevésbé aktívan tölteni a hétvégim. Ez elegendő egy alap szintentartásra, a rövidebb versenyekre, de nyilvánvaló számomra, hogy ha egyszer maratoni jellegű versenyen szeretnénk elindulni, azt egy nagyon komolyan fizikai felkészülés és diéta kell, hogy megelőzze.

A versenyautó versenyre készen várja már a szezonkezdést?
Nem. Még intenzíven dolgozunk az autók hűtésének javításán, átalakításán. Ez a probléma az előző év végén, a szélvédő beépítésével jelent meg. Azt hiszem, már célegyenesben vagyunk a megoldással és májusra minden bizonnyal készen állunk majd.

Idén minden hazai futamon szeretnél indulni? Van külföldi verseny is tervbe véve? 
A hat magyar futamon túl tervben van a Baja Poland, és esetleg egy-két kisebb külföldi tereprally verseny. Szintén szeretnék pár murvás rally versenyen is elindulni itthon és Romániában. Ezeket édesapám és én is nagyon élvezzük.

Köszönjük az interjút!