Száguldás a sivatag közepén: minden, ami Dakar Rally 2024

2024. január 5-én elrajtol a 46. Dakar Rally, a világ legnagyobb kihívást jelentő off-road versenye, mely 5. alkalommal tér vissza Szaúd-Arábiába. A résztvevőkre több újdonság is vár, hiszen az útvonal közel 60%-a új részekből tevődik össze, emellett egy 48 órás szuperszakasz is eleme a sivatagi futamnak, ami egy szabad ég alatti éjszakázást is magában foglal.

1978-ban rendezték az első Dakar Rallyt, melynek útvonala Párizst és Dakart kötötte össze. 2009-ben az afrikai kontinensről Dél-Amerikába helyeződött át a verseny, 2020-tól pedig már Szaúd-Arábia ad otthont a rendezvénynek – mely 2030-ig még biztosan továbbra is fő helyszínként fog szolgálni, igaz a tervek között szerepel további útvonalak létesítése Afrikában is.
Január 5-én Alulából indul az őrült hajsza, majd 12 szakasz megtételével később január 19-én Yanbu-ban ér véget. A résztvevőknek 7891 kilométert kell teljesíteniük, ebből 4727 km a valós versenytáv, amely az Empty Quarter végeláthatatlan sivatagjain megy keresztül. A tereprallye kiválóságai pedig összegyűlnek az Arab-félszigeten, hogy ne csak egymással, de a körülményekkel is megküzdjenek a világ legnívósabb off-road versenyén. A 778 induló között olyan nagy nevek is feltűnnek, mint Nasser Al-Attiyah, Carlos Sainz, Stéphane Peterhansel, Kevin Benavides, Sébastien Loeb, Krzysztof Hołowczyc, Yazeed Al-Rajhi….

Több magyar résztvevő kalandját is nyomon követhetjük majd, a Qualisport 637-es rajtszámú kamionja, mely a Hyeana nevete kapta, Kovács Miklós-Czeglédi Péter-Ács László hármasa irányításában szeli át a sivatagot.
Lónyai Pál Challanger kategóriában első magyarként vág neki a szaúdi futamnak az X-raid csapatával, navigátora pedig az olasz Filippo Ippolito lesz. A páros októberben a Rally du Marocc-on tesztelt a Yamaha versenyjárművel, ahol sikeres felkészülést teljesítettek és a legnagyobb kihívást jelentő dűnék sem tudtak már kifogni a pároson. A gyári csapat kötelékében, 334-es rajtszámmal indul az embert próbáló Dakar Rallyn, másodpilótája évtizedes sivatagi tapasztalata pedig sokat segíthet a cél elérésében.
„Sokat tanultam az autóról és a csapatról, mindent megtesznek, hogy segítsenek, úgyhogy szerintem van esélyem befejezni a versenyt – már amennyire lehet ilyet mondani a Dakarról. Alázattal állok a Dakarhoz, de versenyezni megyünk. [..] Ebben a kategóriában szerintem ez a legjobb gép, és az X-raid csapat tapasztalatával nem lehet versenyre kelni. Az, hogy náluk versenyezhetek, azért nagy nyomást is jelent, nekik is meg akarok felelni” – nyilatkozta Lónyai Pál. (interjú forrás: Magyar Nemzet, Gyári csapatban debütál a magyar pilóta a Dakar-ralin (magyarnemzet.hu))
Emellett külföldi legénységeknél is felfedezhetünk hazai versenyzőket: az SSP csapatánál Szalai Norbert ül a kormány mögött, míg a MAN TGA-ban Darázsi Zsolt vezeti a kamiont, egyik társa pedig Léner Tibor lesz.

A 2024-es Dakar Rally változatos terepeken halad keresztül, az indulók pedig nem kevesebb, mint 8 kategóriában mérhetik össze tudásukat és erejüket: kamion, autó, Challenger(T3), SSV(T4), quad, motorkerékpár, M1000 és Classic.
A verseny első hetében Alulától Riyadh-ig tart az útvonal, ezalatt vulkánok között, sziklás, homokos terepen, 30 km-nyi dűnetengeren száguld át a mezőny, a 3. szakasszal pedig megteszik az első maratoni távot is, összesen 733 km-t. Két nappal később megkezdődik az idei hajsza legnagyobb újdonsága, a január 11-én induló 48 órás Chrono szuperszakasz, melyben a versenyzők 572 km versenytávot (781 km össztáv) teljesítenek 2 nap leforgása alatt. Amikor az első nap délután négyet üt az óra mindenkinek kötelezően meg kell állnia a legközelebbi pihenőhelynél, hogy egy alap kempingfelszereléssel átvészelje a sivatagi éjszakát egy világtól és információktól elvszigetelt területen, bármilyen csapatsegítség nélkül. 12-én reggel 7-kor ismét folytatódik a verseny az Empty Quarteren keresztül egészen a shubaytah-i célig.
A Riyadhban eltöltött pihenőnap után – ahol az járművek szerelésére, a beállítások változtatására is lehetőség van – ismét útnak indul a mezőny, a második hét pedig számos lehetőséget ígér a lemaradások ledolgozására is. A pálya éppolyan változatos, kiszámíthatatlan és nehéz lesz, mint a verseny első felében, a navigáció kiemelt szerepet kap, a lehető leggyorsabb tempó mellett pedig továbbra is körültekintően kell vezetni a defektek elkerülése érdekében. A Dakar Rallyt egy 175 km sprintszakasz zárja majd január 19-én, helyszíne pedig a Yanbu melletti köves sivatag lesz.


A 2024-es új küldetés a Future Mission 1000, mely a környezetkímélő, leginnovatív technikáknak ad lehetőséget a versenyzésre. Külön kategóriában egy nagyjából 100 km-es távon csaphatnak össze a hidrogén, 100%-ban elektromos vagy hibrid motoros járművek, melyek csak minimális mennyiségű bioüzemanyaggal vannak felszerelve. A pálya eltér a többi kategóriában használttól, azonban megegyező nehézségi szinttel fogja várni a versenyzőket.

A 46. Dakar Rally résztvevőire számos fizikai és mentális próbatétel vár az Arab-félszigeten, mely a korábbiakban nem látott kihívásokat rejt magában. Erre a verseny igazgatója, David Castera is figyelmeztetett: „Vállaltuk, hogy az 5. szaúd-arábiai verseny lesz a legkeményebb, a rally Közel-Keletre érkezése óta.”

Racing in the Heart of the Desert: Everything About Dakar Rally 2024

On January 5, the 46th Dakar Rally kicks off, the world’s most challenging off-road race, making its 5th return to Saudi Arabia. Participants can expect several novelties, with nearly 60% of the route consisting of new sections. Additionally, a 48-hour super stage is introduced, involving an overnight stay under the open sky.

The first Dakar Rally took place in 1978, connecting Paris and Dakar. After moving from Africa to South America in 2009, the race found its home in Saudi Arabia in 2020, scheduled to remain the main venue until 2030, with plans for additional routes in Africa.

Starting from Alula on January 5, the crazy chase spans 12 stages and concludes in Yanbu on January 19. Participants must cover 7891 kilometers, including 4727 km of actual race distance, navigating through the endless deserts of the Empty Quarter. Renowned off-road excellences gather on the Arabian Peninsula to not only compete with each other but also contend with challenging conditions in the world’s most prestigious off-road race. Notable names among the 778 entrants include Nasser Al-Attiyah, Carlos Sainz, Stéphane Peterhansel, Kevin Benavides, Sébastien Loeb, Krzysztof Hołowczyc, Yazeed Al-Rajhi, and more.

Hungarian participants will also embark on their adventures, such as the Qualisport team’s truck with the number 637, named Hyeana, led by the trio of Miklós Kovács, Péter Czeglédi, and László Ács.

Pál Lónyai, in the Challenger category, becomes the first Hungarian to tackle the Saudi race with X-raid, accompanied by Italian navigator Filippo Ippolito. In the factory team, Pál Lónyai, with race number 334, faces the challenging Dakar Rally, with his co-pilot’s decades of desert experience likely aiding in reaching the goal. “I have learned a lot about the car and the team; they do everything to assist, so I believe I have a chance to finish the race – well, as much as one can say about the Dakar. I approach the Dakar with humility, but we are here to compete. […] In this category, I think this is the best vehicle, and competing with the experience of the X-raid team is irreplaceable. The opportunity to race with them adds significant pressure, and I want to live up to their expectations.” – stated Pál Lónyai.

The 2024 Dakar Rally features Hungarian racers in foreign crews as well: Norbert Szalai behind the wheel of the SSP team and Zsolt Darázsi leading the MAN TGA truck, accompanied by Tibor Léner.

The 2024 Dakar Rally passes through diverse terrains, allowing participants to showcase their skills and strength in eight categories: truck, car, Challenger (T3), SSV (T4), quad, motorcycle, M1000, and Classic. The first week takes the route from Alula to Riyadh, covering volcanic landscapes, rocky, sandy terrain, and a 30 km sea of dunes. The third stage introduces the first marathon distance, totaling 733 km. Two days later, the most significant novelty of this year’s race begins, the 48-hour Chrono super stage starting on January 11, where racers complete 572 km of racing distance (781 km total) within 2 days. After the mandatory stop at the nearest rest area when the clock strikes four in the afternoon, participants endure a desert night under basic camping equipment in an isolated area without team assistance. On the morning of the 12th, the race resumes through the Empty Quarter to the finish line in Shubaytah. After a rest day in Riyadh – allowing vehicle maintenance and adjustments – the rally continues, promising opportunities in the second week to recover any lost ground. The track will be as diverse, unpredictable, and challenging as in the first half of the race. Navigation takes on a prominent role, and despite maintaining the fastest pace possible, drivers must continue to drive cautiously to avoid punctures. The Dakar Rally concludes with a 175 km sprint stage on January 19, set in the rocky desert near Yanbu.

The 2024 mission introduces the Future Mission 1000, allowing environmentally friendly, innovative technologies to compete. In a separate category, hydrogen, 100% electric, or hybrid vehicles with minimal biofuel are pitted against each other in a roughly 100 km distance. Although the track differs from other categories, it poses an equally challenging level for the participants.

Participants in the 46th Dakar Rally face numerous physical and mental trials on the Arabian Peninsula, harbouring challenges unprecedented in previous editions. Race director David Castera warned, “We have committed to making the 5th Saudi Arabian race the toughest since the rally arrived in the Middle East.”