Sivatagi tereprallye kihívás Afrikában

A Varga Racing Team 2024-ben is rajthoz áll az Africa Eco Race-en, ezzel Varga Imre és navigátora, Toma „Csimpi” József lesz Magyarország egyik képviselője a 15. alkalommal megrendezésre kerülő sivatagi versenyen. A csapat már negyedszer tér vissza az afrikai hajszára, melyre a felkészülést már a tavaszi, marokkói challenge után megkezdték, hogy a Toyota Hilux Overdrive versenyjármű a legjobb állapotban vághasson neki a futamnak.

Az Africa Eco Race az eredeti Paris Dakar helyettesítő versenye, mely Európát és Afrikát köti össze. Amikor a Dakar új helyszínre, Dél-Amerikába helyeződött át, a résztvevők egy része úgy gondolta, hogy a futamnak Afrikában kell maradnia, így Jean Louis Schlesser and René Metge létrehozta az Africa Eco Race-t, melynek első versenye 2008-ban az eredeti Paris Dakar vonalán zajlott – és zajlik a mai napig.

A 15. alkalommal megrendezésre kerülő tereprallye adminisztratív és technikai ellenőrzését Mentonban tartják 2023. december 28-29-én, majd 30-án Monaco káprázatos környezetében a rajtceremónia nyitja meg a rendezvényt. Az ezt követő 2 napon Franciaországból Marokkóba hajózik a teljes legénység, ahol Nadorban még aznap, január 2-án kezdetét veszi a rally. Január 14-ig a résztvevőkre 12 szakasz megtétele vár, 5 Marokkón, 6 Mauritanián és 1 Szenegálon keresztül, 1 pihenőnap beiktatásával. Végül a rózsaszín tónál, Dakar mellett ér célba a mezőny, ahol a pódium ceremónia zárja a maratoni hajszát.

„Ez lesz a negyedik Africa Eco Race a csapatunk számára, de még soha egyiket sem vártuk annyira, mint a mostanit” – mondta a Varga Racing Team pilótája, Varga Imre. „Egyrészt azért, mert eredetileg márciusra volt ütemezve ez a futam, másrészt pedig azért, mert ez lesz a második próbálkozásunk a Toyotával. Az autónkat az előző, 2022-es futam előtt csupán néhány nappal vettük át, így érdemi felkészülés nélkül vágtunk neki a távnak, de túlzás nélkül mondhatom, hogy a hőség és az egyéb nehézségek ellenére csodálatos élményekben volt részünk. Azóta már jobban összehangolódtunk, a felkészülés részeként teljesítettük a Morocco Desert Challenge-et is. Úgy érzem, hogy ezúttal magabiztosabban vághatunk neki a viadalnak, amely néhány éve már a legfontosabb esemény számunkra.”

Idén több mint 80 motor, 45 SSV/ autó/ kamion, 130 segítő jármű, egy 550 fős karaván vág neki az afrikai challengnek. A körülbelül 6000 km hosszú futam 90%-a offroad pályán kanyarog, a versenyzők naponta 700-800 km-t tesznek meg terepen, amely komoly fizikai és mentális kihívást jelent. A tradícióknak megfelelően a bivouac-ok a végeláthatatlan horizont közepén lesznek felállítva, lélegzetelállító környezetben. Az éjszakák rendkívül hidegnek ígérkeznek, a szervezők nyilatkozatai alapján pedig az idei lesz az eddigi legnagyobb kihívást jelentő maratoni futam.

Arra, hogy a pálya pontosan hol fut, csak a szakaszt megelőző este, egyes esetekben csak a rajt előtti órákban derül fény, amikor az itinerek kiosztásra kerülnek. A sivatagi környezetben a navigáció különösen nehéz és összetett, hiszen többnyire nincsenek tájékozódást segítő egyértelmű jelek és egy apró hiba is könnyedén eltévedéshez vezethet.

„Az útvonal természetesen titkos, a rendező előzetesen csak egy grafikát ad közre, amelyből nagyjából be tudjuk lőni, hogy melyek azok a területek, ahol a szakaszokat kialakították. Mivel negyedszer indulunk az Africa Eco Race-en és például Marokkóban más eseményeken is részt vettünk már, van helyismeretünk és tudunk következtetni arra, hogy mi vár ránk” – mondta Csimpi, a legénység másodpilótája.

A verseny szervezői többek között kiemelt figyelmet szentelnek a fenntarthatóságnak és a környezetbarát megoldásoknak, ezt az Eco kiegészítő név is jelzi. A szervezet számos járműve napelemmel felszerelt, melynek napközbeni eltárolt energiáját például a célban található időmérőrendszereknél használják vagy éppen magát a járművet hajtja. A szervezet egyik célja, hogy a verseny során Muritaniában és Szenegálban annyi napelemes lámpát helyezzenek el, amennyit csak lehet, ezeket a rally által keresztezett falvakban az iskolák között osztják majd szét. Külön kategóriában elektromos vagy hibrid járművekkel is versenyeznek, a már nem felhasználható, azonban hasznos anyagokat, mint olaj, gumik, üzemanyag pedig a helyi lakosoknak adják, emellett humanitárius és orvosi ellátással segítik őket.

„Nagyon jó érzés, hogy az évek során ennek a népes, nemzetközi családnak a tagjaivá váltunk, elfogadtak bennünket, a klasszikus Dakar-útvonal pedig semmi máshoz nem fogható. A Szahara minden alkalommal újabb és újabb leckéket ad, komoly próba elé állít bennünket”- mondta Varga Imre.

A magyar páros a 200-as rajtszámmal vág neki az Africa Eco Race-nek, melyen egy szervízkamion és három fős személyzet lesz a segítségükre.

A Szalay Dakar Team szintén indul az afrikai versenyen, a csapat pilótája, Szalay Balázs pedig Mezei Dániel navigálásában vág neki a sivatagnak Raid kategóriában, egy Mitsubishi Pajero-val. Bunkoczi László – Balázs állandó navigátora – is volán mögé ül a szaharai futamon és fia, Soma segítségével teljesíti majd a távot, egy Isuzuval.

 

 Forrás: Varga Racing Team, Szalay Dakar Team