MDC: magyarokkal indul a világ második legnagyobb rally-raid versenye

Április 11-én Agadirban tér vissza a Morocco Desert Challenge, melyen magyar indulók útját is nyomon követhetjük. A Varga Racing Team ismét átszeli a sivatagot, Varga Imre és Toma József Csimpi a Toyota Hilux Overdrive-val vág neki a 8 szakaszos maratoni versenynek.

Az Agadirból Saidiaig kanyargó, új részekkel és kihívásokkal teli útvonal közel 1960 km-en várja a versenyzőket egy „tengertől tengerig” érő távval. A pályát a terepek sokszínűsége teszi különlegessé: gyors, technikás szakaszok, széles afrikai síkságok, rengeteg dűne, tavak, folyómedrek és legendás Dakar pályaszakaszok alkotják.

Először 2009-ben mindössze 50 résztvevővel rendezték meg a rallyt, melyre a Dakar elmaradása miatt került sor. Rá egy évre több mint duplájára emelkedett a résztvevők száma, ekkor olyan hőség tombolt, hogy az első napon 13 orvosi közbelépésre volt szükség a líbiai terepen. 2010-ben 1 hét alatt kellett újraszervezni az egész futamot, mivel a schengeni országok lakóitól 2 hónapra megtagadták a Líbiába való belépést. Így végül Tunéziában zajlott a tereprallye, ahol egy német verseny szervezőinek és több segítő félnek köszönhetően tudott megvalósulni az utolsó pillanatos hajsza. 2012-ben a versenyzők fogadalmat tettek, hogy jövőre ismét neveznek, amennyiben új helyszínre költöztetik a Líbia Rallyt, így a háborús helyzet miatt Marokkóba került át a rendezvény. 2019 után, a pandémia miatt 2023-ban indult újra a hajsza, nem kevesebb mint 300 indulóval, az évek alatt az egyik legnagyobb rally raidra nőve ki magát.

A 2024-es kiadás április 13-án a prológgal veszi kezdetét, Agadirból Plage Blanchebe érkezve a 85 kilométeres szakaszon vízátfolyások, dűnék 70 km után pedig köves, sziklás terep várja a mezőnyt. A következő nap 363 km-en folyik majd a verseny, a cél pedig Assaban helyezkedik el, ezt 25 km-es, óceán parti sík nyitja, majd kanyonok, dűnék sziklák után köves rész zárja. Az összekötő nélküli, katonai területen futó 3. szakaszon ajánlott az ellenőrző pontoknál csökkenteni a sebességet, 361 kilométeren 8 hadászati kontroll zóna keresztezi az utat. A 4. gyors egy teljesen új résszel kezdődik Tissintből, mely a korábbi Dakar afrikai útvonalához vezet és ahol gyors és off-road tereppel kell megküzdeniük a versenyzőknek. A gázpedált ismét tövig lehet taposni a Lake Iriki mellett, ahol a gondot csak az ellenfelek porfelhői jelenthetik. Ezután Tazzarineből rajtol a mezőny, ahonnan a szervezők kedvenc szakasza indul, mely ismét új, technikás, homokos és gyors terepen visz keresztül, itt a navigáció és a dűnék meglovaglása kapja a fő szerepet. Merzouga a kiindulópontja a 6. speciálnak, melynek az első motoros napfelkelte után 1 órával vág neki. 205 kilométeren 4 féle dűnetengeren kell keresztül jutnia az indulónak: Erg Erg Znaigi-n majd Erg Ouzina-n végül kétszer a fenséges Erg Chebbi-n. Az utolsó előtti küzdelemre 450 kilométeren kerül sor, a két részből felépülő táv magában foglal mindent, amit egy rally raidtől várhatunk, WRC pályákat is beleértve. A végső hajsza Borj Bel Frissate és Ain Ben Mathar között fut majd, mely egy utolsó száguldást kínál versenyzőknek. Azért pedig, hogy ne legyen olyan egyszerű a célba érés, a versenyigazgató kihagyott pár iránymutatást a road bookból, ezzel extra figyelmet követelve a navigátoroktól.

A tavalyi tragédia után a 2024-es verseny „minőség és biztonság a mennyiség felett” elv szerint szerveződött, a résztvevők számát is lecsökkentették 300-ról 200 főre. 2023-ban Laurent Lichtleuchter navigátor és Bram van der Wouden motoros vesztette életét, előbbi egy tűzesetben, amikor egy másik autóval ütközött, utóbbi hőgutában. A hasonló esetek elkerülése érdekében új biztonsági intézkedéseket vezettek be: minden indulónak kötelező kardióteszten kell átesnie, a motorosoknak és a quadosoknak előírt a légzsákmellény, az SSV maximális sebességkorlátját 135 km/h-ra csökkentették, valamint a benzinkutaknál a motorosokra orvosi ellenőrzés vár.
További újításként idén korábban kezdődnek a szakaszok (reggel 7-kor), így a csapatoknak több szervizidő jut délután és este, az összekötő etapokat pedig minimalizálták, így a rajtok és célok többsége is a bivouac-oknál lesz.

155 csapat regisztrált az eseményre 6 kategóriában, 53 SSV és 44 autó, 34 motor és 9 kamion vág neki a Morocco Desert Challengnek. Emellett 16 a versenyben nem résztvevő jármű is részt vesz a futamon, ők a versenyútvonallal szomszédos pályán mennek majd.

 

Szerző: Erős Réka
Fénykép forrás: Varga Racing Team – Africa Eco Race
Forrás: Rally Raid Network, The Checkered Flag, MDC Official Page