Majer Viktor kérdezz-felelek interjú

Mikor kezdtél el motorozni?
Gyerekként valahogy még nem annyira érdeklődtem a motorozás iránt, mert ugyan volt a családban többször is többféle motor, de sosem működtek normálisan, a javításhoz meg nem értettünk. Nagyobb kihagyás után, csak 22 évesen vettem meg az első saját motoromat, ami egy 80 köbcentis kis enduro volt. Azután szépen lépcsőzetesen haladtam előre, majd vettem egy 650-es BMW túraendurot, ami azóta is megvan és kiválóan működik. Ezzel jártam Európában több helyen, majd 2007-ben részt vettem vele a Budapest-Bamako Rally-n.
 
 
Hogyan kerültél a tereprally közelébe és miért a tereprallyt választottad versenysportnak?
Az első motorom megvásárlásával körülbelül egy időben kezdtem felfigyelni a Dakar Rally világára és annyira magával ragadott, hogy el is határoztam, hogy egyszer el kell jutnom a Dakar Rally-ra, vagy legalább Afrikába. Persze akkor még azt sem tudtam, hogy az mennyibe kerül. Azt sem tudtam milyen terepmotoros szakágak vannak, nem is foglalkoztam a versenyekkel, nem ismertem még hírből sem versenyzőket. A motorjaim választásánál azonban már a hosszú távú túrák és a terepezés, azaz valahogy a Dakar formavilágát idéző motorokat kerestem. Már a bamakói futam előtt részt vettem néhány 24 órás túraversenyen és más GPS-pontkeresős kalandrally futamon, később ez pedig már rendszeressé vált. Mivel ezeken az amatőr versenyeken egész jó eredményeket értem el, úgy gondoltam megpróbálkozom a tereprallyval. A Dakar felé vezető úton úgyis az lenne az első lépés, hogy először hazai tereprally futamokon kell majd elindulni.
 
Melyik volt az első versenyed?
A túraenduro nem egy tipikus versenymotor, de pénz híján úgy gondoltam egy versenyt csak túlél majd, így 2015-ben beneveztem a bugaci futamra. Ez volt az első tereprally futamom. A motor természetesen nem bírta ki, de tapasztalatot gyűjteni és a végleges döntést meghozni elég volt. A BMW-t nyugdíjaztam, már alig megyek vele terepezni, inkább vettem mellé egy versenyre alkalmasabb gépet.
 
 
Utána is úgy érezted, hogy igen megérkeztél?
Mivel korábban évekig egyedül versenyeztem, túráztam, elég körülményesnek és drágának találtam (és találom még ma is) az engedélyezést és a nevezési formaságokat. Természetesen az évek múlásával látom, hogy erre azért valamilyen szinten szükség van. Úgy gondolom ez az egyik fő oka, hogy viszonylag kevesen foglalkoznak ezzel a sporttal annak ellenére, hogy sokakat érdekel. Én mindenesetre beleszerettem, hála a jó fej sporttársaknak és azoknak az embereknek, akik egy-egy versenyen a szervezést lebonyolítják. Volt egy-két megingásom, főképp mikor a motor sorra bedöglött és egy csomó versenyt be sem tudtam fejezni. Időközben ezek a problémáim megoldódtak, így egyre eltökéltebb lettem, hogy ez a helyes út.
 
A tereprally sulik, amiken részt szoktál venni, az teszt vagy edzés számodra?
Mindkettő. A munka és család mellett kevés idő jut pusztán edzésekre, így a tereprally sulik kiváló alkalmat nyújtanak a gyakorlásra. Meg lehet ismerni a versenyek menetrendjét, a szabályokat, a rendezőket, segítőket és találkozhatunk a versenytársakkal. Ezek mellett természetesen a motor beállításait is lehet próbálgatni. Mi motorosok jórészt magunknak szerelgetjük a gépeinket, mindig alakítunk valamit, próbálunk fejleszteni ezt-azt.
 
Hogy szoktál fizikailag felkészülni a versenyekre?
Kifejezetten felkészülni nem szoktam, amit csinálok, azt inkább szinten tartó motorozásnak nevezném. Minél messzebb, minél gyorsabban, minél hosszabb ideig próbálok ilyenkor eljutni.
Emellett időnként szobabiciklizek és alap erősítő gyakorlatokat végzek, ha az idő rosszabbra fordul.
 
 
A motorod versenyre készen várja már a szezonkezdést?
Tavaly a terveimnek megfelelően sikerült újabbra cserélni a versenymotoromat így egy számomra ütőképesnek vélt géppel várom a lehetőséget, hogy újra versenyezzünk. Eddig nem lehet panaszom rá, hibátlanul, megbízhatóan működik. Az biztos, hogy sokkal több van benne, mint amit én egyelőre ki tudok motorozni belőle. A futóművén még kell egy kicsit állítani, de ettől eltekintve ready to race 🙂
 
Idén minden hazai futamon szeretnél indulni? Van külföldi verseny is tervbe véve?
Mindenképp ez a tervem. A tavalyi elúszott év után ez alap.
Rövid távú terveim között több európai verseny is szerepel, de csak akkor, ha már nem kell a vírushelyzet miatti korlátozásokkal számolni.
Mint minden jóérzésű tereprally versenyzőnek, nekem is a Dakar a nagy álom, de amíg meglesz rá a pénz, addig bemelegítésnek jó lesz néhány kisebb sivatagi verseny is.
 
Köszönjük az interjút!