Magyar versenyzők kalandjai az Africa Eco Race-n

A klasszikus Dakar útvonalon zajló 5500 km hosszú hajsza 12 szakaszból épült fel, 5 Marokkón, 6 Mauritánián és 1 Szenegálon keresztül, a cél pedig a Dakar melletti Rózsaszín tónál volt. A Varga Racing Team 2024-ben is rajthoz állt az Africa Eco Race-en, ezzel Varga Imre és navigátora, Toma József Csimpi már negyedszer tért vissza a versenyre.
Egy másik magyar csapat, a Szalay Dakar Team is nekivágott a sivatagi futamnak, azonban ők a versenyzés helyett az útvonalak felfedezését és dokumentálását, az afrikai verseny által keresztezett helyek, kultúrák és az életmódok megörökítését tűzték ki célul. Szalay Balázs, Mezei Dániel és Varga Ádám számára a filmkészítés volt az elsődleges küldetés, igaz utcai autóval így is megtapasztalták az izzasztó sivatagi légkört. Bunkoczi László, Bunkoczi Soma és Szentkuti Ákos többször rátért a versenyterepre, az Isuzuval nem egyszer komoly versenytempót tudtak autózni.


A Varga Racing Team kalandja december 30-án, a Monacoban zajló rajtceremóniával kezdődött, a hajón töltött szilveszter után, január 2-án pedig kezdetét vette az igazi hajsza Nadorban. A verseny gyors, kanyargós útvonallal és nagy sziklákkal indult, az első szakaszon pedig roadbook hiba nehezítette a helyes útvonal megtalálását. A második napnak magabiztosan vágott neki a Varga-Toma legénység, azonban a homoktengeren való könnyed átjutás után, eltaláltak egy fűvel takart sziklát, amely kiszakította a jármű első futóművét. Szerencsére az éj leple alatt sikerült megszerelni az autót, így reggel nekirugaszkodtak a 100 km-es dűnetengernek, mely a 2022-es futammal ellentétben, most jópárszor elakasztotta őket. Az előző napi hibákat és óvatosságot hátra hagyva a Toyota Hilux Overdrive párosa egy nyomás mentes, hangulatjavító és akciódús száguldást teljesített 468 kilométeren, Oued Draa és Fort Chacal között. „A táv túlnyomó része tempós, roppant gyors volt, ami már önmagában garantálta az élvezetet, ráadásul csodás tájakon jártunk és sok-sok akcióban is részünk volt. Kerék a kerék melletti csatában előztünk meg több autós ellenfelet, SSV-ket és az előttünk rajtoló kamionokat is.” – nyilatkozta a pilóta.
Az ötödik versenynapon 405 kilométeres út várt a mezőnyre, ahol bravúros teljesítménnyel a 2. helyen ért célba Varga Imre és Toma József Csimpi. A hihetetlenül gyors pályán szinte végig padlógázzal száguldottak, maximális figyelemre volt szükség mind pilóta, mind navigátori oldalról. A pihenőnapot a nyugat-szaharai szörfparadicsomban, Dakhlában tartották és még ha versenytávot nem is tett meg a Varga Racing Team, nem relaxálással töltötték a kilométermentes napot. Az előző szakaszok erőteljes vágtája megviselte az autó futóművét, így egész idő alatt keményen dolgozott a csapat, hogy felkészítse a Toyota Hilux Overdrive-ot a maratoni verseny további részére.


Az Africa Eco Race második felén a mezőny határt lépett és 205 km szelektív részen hajtott tovább Boulanouar és Chamiban között. Az első 100 kilométer remekül sikerült a duónak, azonban nem sokkal később a mauritániai terepen a száguldás éles fordulatot vett és még a világ is a feje tetejére állt. „Az itinerben nem szerepelt egy jel, ott volt két nagy gödör egymás után és a második úgy megdobta az autót, hogy hiába adtam gázt neki, nem tudtuk megfogni. Átfordultunk a tetején és estünk egy nagyot. Körülbelül tíz perc múlva érkezett a Feryn Dakar Team egysége, akik segítettek talpra állítani az autót” – mondta a pilóta. A párost azonban ez sem tudta megállítani és sikeresen beértek a célba. A javítás után másnap egy hurokszakasszal száguldott tovább a tereprallye a Chami-térségben, ami Mauritániához hűen rengeteg homokkal várta a versenyzőket. A Toyota Hilux Overdrive pedig meghálálta a korábban kapott törődést, és a 4. helyig repítette a duót. A 390 kilométeres Chami-Amodja szakaszon, az Afria Eco Race történetében és a Dakar múltjában is nagy csaták dőltek már el. A hatalmas dűnék és a végeláthatatlan homokos terep számos kihívást állított a Varga Racign Team elé, egy kisebb műszaki probléma és eltévedés ellenére, azonban javítani tudtak pozíciójukon. „Természetesen a két kamiont ismét sikerült megnyernünk magunk elé, ismét jó ötven kilométerre, de aztán erőt, bátorságot gyűjtöttünk és egy lehetetlen helyen megelőztük mindkettőt. Onnantól kezdve sima utunk volt a célig” – mesélte Varga Imre. Toma József Csimpi számára, navigátorként ez volt a legnehezebb táv az idei Africa Eco Rac-en: „Meg kellett másznunk több mint negyven kilométernyi dűnét, mindenféle támpont és egyebek nélkül, szóval volt feladat bőven.”
A továbbiakban a tereprallye minden eleme megtalálható volt, köves részek, patakmeder, tevefű, a Szaharában fekvő hurokszakasz pedig a legnagyobb dűnéket is magában foglalta. A magyar páros 2 defekt után, de sikeresen teljesítette a gyönyörű tájakat átszelő utat.
Az Africa Eco Race 10. fordulóján homokvihar húzta keresztbe a szervezők számításait, végül a körülményekre való tekintettel rövidített távon, a 400 km első részének törlésével, 197 kilométeren folytatódhatott a verseny. A magyar duó számára az elsődleges cél a Rózsaszín tó partjánál lévő finish átszelése volt, és mivel már nagyon közel jártak ennek eléréséhez, kellemes, kockázatmentes versenytempóban folyatták a futamot. Az utolsó, pontozásba is beleszámító speciálon elektronikai hiba hátráltatta őket, 20 perc dűnék közötti vesztegelés után, azonban biztossá vált, hogy el fogjak érni a Dakar melletti célt.


Kitartó és töretlen versenyzéssel január 14-én Varga Imre és Toma József Csimpi a 9. helyen ért célba, mely a második szakaszon történt futóműtörésért kapott 8 óra 13 perces időbüntetést is magában foglalja. A kemény munka és küzdelem meghozta eredményét és a páros egy 23 kilométeres óceán parti örömautózással zárta a 2024-es Africa Eco Race-t.
A Szalay Dakar Team számos videó és fénykép formájában örökítette meg az Africa Eco Race életérzést, ezzel dokumentálva és népszerűsítve a versenyt.

Forrás:Varga Racing Team, Szalay Dakar Team