Magyar versenyzők a Dakar Rallyn

Lezárult a 46. Dakar Rally, a világ legnagyobb kihívást jelentő off-road versenye, mely 5. alkalommal tért vissza Szaúd-Arábiába. A résztvevőkre több újdonság is várt, hiszen az útvonal közel 60%-a új részekből tevődött össze, emellett egy 48 órás szuperszakasz is eleme volt a sivatagi futamnak, ami egy szabad ég alatti éjszakázást is magában foglalt. Carlos Sainz immáron 4. alkalommal szerezte meg a bajnoki címet, a magyar versenyzők pedig nagyszerűen helyt álltak és sikeresen vették a sivatagi terep akadályait.
A résztvevők 2024. január 5-én rajtoltak Al Ulából, majd 7891 kilométert megtétele után – ebből 4727 km volt a versenytáv, az Empty Quarter végeláthatatlan sivatagjait átszelve, január 18-án Yanbuban értek célba.

A Qualisport kamionos legénysége Kovács Miklós, Czeglédi Péter és Ács László mind a 12 szakaszon kiegyensúlyozottan versenyzett és remek időket futott, ezzel pedig kategóriájukban a 14. helyet szerezték meg. Sikeresen elérték kitűzött céljukat és megszerezték a teljesítéséért járó medált, valamint a magyar zászlót is meglengették a ceremóniadobogó tetején. Legjobb eredményüket a legnehezebb 48 órás Chrono stagen szerezték, ahol elképesztő tempót diktáltak és a 7. legjobb időt futották meg. Igaz, hogy a résztvevők elsősorban az idővel versenyeznek, azonban akadnak kivételes pillanatok, mint amikor az 5. szakaszon a Hyena hármasa ritkán látott, szinte keréktől kerékig érő csatába keveredett a 609-es rajtszámú kamion japán legénységével.
A Dakar Rally legnagyobb kihívása a 2 napos Chrono szuper stage volt, melyben a versenyzők 572 km versenytávot (781 km össztáv) teljesítettek 48 óra alatt. Amikor az első nap délután négyet ütött az óra, mindenkinek kötelezően meg kellett állnia a legközelebbi pihenőhelynél, hogy egy alap kempingfelszereléssel átvészelje a sivatagi éjszakát. Ez egy világtól és információktól teljesen elvszigetelt területen zajlott, ahol semmilyen csapatsegítséget nem kaptak az indulók, ezzel is az eredti Dakar Rally hangulatát megidézve. Másnap reggel 7-kor ismét folytatódott a verseny az Empty Quarteren keresztül egészen a shubaytah-i célig, a végső hajrában pedig az előző nap összegyűjtött műszaki gondokkal is meg kellett küzdeniük az indulóknak.


Lónyai Pál első Dakar Rally versenyén Filippo Ippolito navigálásában állt rajthoz az X-raid gyári csapatával, Challenger (T3) kategóriában. Sajnos, a párosnak sérülés miatt a táv fele után orvosi utasításra fel kellett adnia a versenyt. Ezt megelőzően azonban remek tempót diktáltak és a 20. hely környékén zárták a szakaszokat, csupán műszaki hiba és a négykerékmeghajtás elvesztése lassította őket. Az időveszteségeket azonban rengeteg előzéssel mindig szépen ledolgozták, és a dűnetengeren is gond nélkül átvágtak.

Az SSP Team két csapatánál is követhettük magyar versenyzők útját, a 641-es kamiont Darázsi Zsolt, Pierre Calmon és Léner Tibor kormányozta, a 640-es legénység Szalai Norbert, Frederic Becart és Pavel Fasko vezetésével szelte át a sivatagot.
Felborult autókból és kamionokból sem volt hiány a kéthetes megmérettetésen, két side-by-side autó lángra is kapott és porig égett a sivatagban. Darázsi Zsoltéknak is számos kalandban volt részük, a 645-ös kamion csapatával együtt igyekeztek lábra állítani felborult versenytársukat, a Bahrain Raid Extreme kamionját. Több próbálkozás után a csapatmunka végül kifizetődött és kiszabadították a járművet a sivatagi dűnék fogságából.

     

A Dakar Rally útvonala a tereprally összes viszontagságát magában foglalta, a köves kopár részektől, a homokdűnéken át, a tevék földjéig mindenhol keresztülment. Voltak, akik a legegyszerűbb kempingsátorban pihenték ki a maratoni futam megpróbáltatásait, azonban egyes csapatok komoly luxuslakóautókkal érkeztek a küzdelemre, ahol a márványozott fürdőszoba és aranyozott kilincs se volt ritka. Felettébb izgalmas, kiszámíthatatlan, szoros küzdelmet követhettünk végig 2 héten keresztül az Arab-félszigeten, mely – ahogy azt a rendezők ígérték – a valaha volt egyik legkeményebb Dakar Rally-ként kerül be a sporttörténelembe, amit a versenyzők is számtalanszor megerősítettek.

Képforrás: A.S.O./M.Kin/DPPI, Qualisport, Léner Tibor, Lónyai Pál