Kizárták a Challenger éllovasát a 2024-es Dakarról

A 46. Dakar Rally pihenőnapján este érkezett a hivatalos nyilatkozat, melyben diszkvalifikálták a jelentős előnnyel vezető Eryk és Michael Goczal-t a 2024-es sivatagi versenyről. Az Energylandia Rally Team két legénységét az FIA műszaki előírásainak nem megfelelő karbon-kuplungja miatt zárták ki, a döntés háttere és körülményei azonban több problémát is felvetnek.

A.S.O./Frederic Le Floc’h/DPPI

A Cross-Country Challenger kategóriában induló járművek FIA kuplungszabályait a 286-os specifikus szabályrészlet tárgyalja. Az előírás kimondja, hogy mindenki saját belátása szerint választhat kuplungot, amely valamilyen kompozit anyagösszetételű, vagyis több összetevőből áll. (lehet például karbon-kompozit, különböző fémek összessége, stb..)
A legutóbbi ellenőrzésen kiderült, hogy az Energylandia Rally Team 2 autójában a kuplung karbon elemeket tartalmaz, melynek használata az FIA értelmezése alapján tilos. A versenyzők álláspontja szerint, azonban a kuplungtárcsára a szabályzatban nem vonatkozik semmilyen kikötés, melyet a free (szabad) szó is jelez.
A csapat és az FIA közötti félreértést az eredményezhette, hogy egy korábbi cikkely 4 anyagot szab meg, amelyek tiltó listán szerepelnek és csak külön engedéllyel használhatók fel: titánium-ötvözet, magnézium-ötvözet, kerámia, kompozit. A probléma forrása, hogy a kompozitról nincs pontos leírás, nem rendelkezik külön cikkely arról, hogy milyen anyagok összessége lehet. A karbon-kuplung egy általánosan elfogadott fogalom a tereprallyban, így egy kiegészítés a tiltásáról hasznos lehetett volna a félreértés elkerülése érdekében.
Az egyértelműség hiánya miatt a lengyel csapat még a verseny előtt felkereste a technikai személyzetet, akiktől megerősítést kért a karbon-kuplung megfelelőségéről, a szakértők pedig állást foglaltak szabályszerűsége mellett. Mivel az Energylandia Rally Team jóváhagyást kapott, annak ellenére, hogy drágább alkatrészről van szó, a megbízhatóság miatt emellett az anyagösszetétel mellett tette le a voksát. A karbon-kuplungról tudni érdemes, hogy nem megy tönkre, azonban környezetére negatív hatással van. Különösen magas hőmérsékleten is képes üzemelni és egy szériamotor szimeringjét olyan szintre fel tudja melegíteni, hogy az nem bír rendeltetésszerűen működni, ez pedig olajfolyást is okozhat. Ezért kétes, hogy valóban jobban működik-e ez a kompozit anyag és ezért lehetséges, hogy más csapatoknál nem ezt a megközelítést alkalmazták.
Általában a verseny közben nem ellenőrzik specifikusan a kuplung összetételét, erre csak akkor kerül sor, ha valaki bejelentést tesz annak szabálytalanságáról. A lengyel csapat értesülése szerint, az ellenőrzésre egy, a Dakaron is részt vevő csapat felhívására került sor, Eryk Goczal erőteljes (bő 1 óra), nem megszokott előnyére való tekintettel. A fent említettek miatt a karbon-kuplung elvileg nem befolyásolhatta a jármű teljesítményét, emellett a csapat már korábban is dominánsnak számított, a Rallye du Maroccon is győzelmet arattak, ahol szintén alapos ellenőrzésen estek át.

A.S.O./Julien Delfosse/DPPI

Az Energylandia Rally Team közzétette, van lehetőségük fellebbezésre és szándékukat jelezték is, azonban az FIA-nak 30 napja van a bírálatra, így a döntésnek már nincs érdemi jelentősége a 2024-es Dakar Rallyn.
Eryk és Michael Goczal kizárása után, jelenleg 5 Red Bull-os legénység áll az élen, a kategóriát Mitchell Guthrie vezeti, a második Francisco Lopez Contardo, míg a tabella 3. helyét Cristina Gutierrez foglalja el.