Dakar: gyász és Peterhansel-rekord

Miközben a pilóták száguldottak a minél jobb időeredményekért, szomorú hír látott napvilágot. Reggel a szervizkamionjában holtan találták meg a 49 esztendős belga Eric Palantét, aki tizenegyedik alkalommal vágott neki a világ legnehezebb és leghosszabb terepralifutamának és négyszer célba is ért. A tragédia oka egyelőre ismeretlen, a hatóság vizsgálatot indított az ügyben. Az biztos, hogy vészjelzés nem érkezett az ötgyermekes pilótától és vize is volt elegendő.

Ám ezzel még nem volt vége a tragédiáknak. Még csütörtökön, halálos baleset is történt. Miközben az ötödik szakaszon a mezőnyt követte, szakadékba zuhant és meghalt két argentin újságíró a Chilecito és Tucumán közötti részen, Cuesta del Clavijo település közelében. Az elhunyt Daniel Eduardo D’Ambrosio és Agustín Ignacio Mina mellett a teherautó utasa volt egy harmadik argentin és egy perui fotóriporter is, őket kórházba szállították. A rendőrség nyomozást indított, hogy kiderítse a tragédia körülményeit.

S, akkor a küzdelemről. A motorosoknál a francia Alain Duclos nyert, nyolc évvel azután, hogy megszerezte élete első győzelmét Bamakóban. A pilóta 2000-ben indult először a Dakaron, azóta összesen tizenegyszer próbálta teljesíteni a távot és nyolcszor sikerrel is járt, sőt 2006-ban hetedik, 2010-ben hatodik volt. Most a Shercótól kapott lehetőséget, s bár a szakértők nem vártak kimagasló eredményeket a márkától, a francia meglepő diadala azt jelzi, jó munkát végez a csapat.

„Nehéz volt a feladat, a navigáció is rendkívüli odafigyelést igényelt – mondta Duclos. – Összességében azonban az én terepem volt a pénteki, s örülök, hogy túl a legfárasztóbb pályákon, úgy mehetek a pihenőnapra, hogy a harmadik hely az enyém. A szünet nem is jöhetne jobbkor.”

Az összetettben vezető spanyol Marc Coma megelégedett a második hellyel, a rá jelenleg legnagyobb veszélyt jelentő honfitársa, Joan Barreda Bort előtt végzett, így már 42:17 percre nőtt az előnye. A fő esélyesnek tartott címvédő francia Cyril Despres-nél pedig már 2:24 órával jobb. Ráadásul az eddigi harmadik, a chilei Francesco López Contardo bukott és kiesett.

A magyar Dési János továbbra is remekel. A KTM nyergében ülő terepralis az 58. lett, az összetettben pedig az 53.

A quadosoknál a lengyel Rafal Sonik idén már a második szakaszsikerét aratta, az összetettben feljött a második pozícióba a pénteken „ezüstérmes” uruguayi Sergio Lafuente mögé, igaz, a hátránya még mindig több mint 22 perc. Az eddig vezető chilei Ignacio Casale csak a negyedik lett.

„Ez az én pályám volt – nyilatkozta Sonik. – A vezetési stílusomnak tökéletesen megfelelt. Amolyan WRC-s szakasz volt, szűkebb és szélesebb részekkel, sok kanyarral, az ilyesfajta kihívásokat szeretem a legjobban.”

Az autósoknál ismét jól ment az UNIQA Sandlander Team egysége, a Sebestyén Sándor, Bognár József, Ungvári Miklós trió egyre inkább belelendül és ez az eredményén is látszik. A magyarok az 56. idővel büszkélkedhetnek, az összetettben az 52., a kategóriájukban (T2) az 5. pozíció az övék.

S, hogy mi történt az elején? A címvédő beállította az orosz Vlagyimir Csagin rekordját, a francia Stéphane Peterhansel ugyanúgy 63 szakaszgyőzelemnél tart, mint a „Cárnak” becézett, visszavonult Kamaz-ász. A címvédőt alaposan feldobta a hír még a rajt előtt, hogy nagy riválisai közül a katari Nasszer al-Attijah és a spanyol Carlos Sainz is egyórás időbüntetést kapott, mert csütörtökön útvonalpontot hagyott ki. Alaposan belehúzott a start után, s igazából kétséget sem hagyott, hogy ki lesz az első a nap végén.  Tegyük gyorsan hozzá, csak 6:36 percet hozott az összetettben éllovas, ma hatodik spanyol Nani Román, így a hátránya még mindig tetemesnek mondható, 33:23 perc. Az is igaz, ebből a „távolságból” talán már nyomást gyakorolhat csapat- és vetélytársára, kapkodásra, így esetleg hibázásra kényszerítheti. Peterhansel jelenleg a harmadik, egyelőre az argentin Orlando Terranova is előtte van.

„Ez egy jó nap volt – mosolygott Roma. – Szép helyeken mentünk, ráadásul úgy éreztem magam, mintha a WRC-ben lettem volna.  Az elején volt egy kis sár és víz is, ott figyelni kellett, de összességében nyomtam a gázt, ahogy tudtam. Most jön egy kis szusszanásnyi idő, de aztán muszáj újra felpörögni, hogy továbbra is versenyképesek legyünk.”

A kamionosoknál a holland Gerard de Rooy csak arra törekedett, hogy megőrizze előnyét és megtartsa vezető pozícióját, tapadt az orosz Andrej Karginovra. Az Iveco-pilóta végül hetedikként végzett, három percet „kapott” a másodikként célba érő Kamaz versenyzőtől, azaz még majd’ fél órával vezet a hatodik nap után. A hollandot nem zavarta, hogy honfitársa, Pieter Versluis végzett az élen a

szelektíven.
„Az első hét azért fontos, hogy belerázódj és biztosítsd a pozíciódat az élmezőnyben – nyilatkozta De Rooy. – Különösebb technikai gond nélkül jutottunk el a pihenőnapig, igaz, ma egy fa kiütötte a szélvédőt, s bizony, ha nagy a por, nem olyan vicces így közlekedni. Az volt a lényeg, hogy tartsuk az előnyünket, ez igazából sikerült, ám messze még a vége. A Kamazok nagyon jók, de ez az egész kategóriáról elmondható. nagy csata vár még mindenkire.”

2014-es Dakar-rallye, 6. nap (Tucumán-Salta, motor/quad: az össztáv 465 kilométer, a szelektív szakasz hossza 400 km; autó: az össztáv 694 kilométer, a szelektív szakasz hossza 424 km; kamion: az össztáv 550 kilométer, a szelektív szakasz hossza 156 km).

Motor: 1. Alain Duclos (francia, Sherco) 4:21:34 óra, 2. Marc Coma (spanyol, KTM) 1:15 perc hátrány, 3. Michael Metge (francia, Yamaha) 1:49 p ., …58. DÉSI JÁNOS (MAGYAR, KTM) 1:10:33 ÓRA H.

Quad: 1. Rafal Sonik (lengyel, Yamaha) 4:57:43, 2. Sergio Lafuente (uruguayi, Yamaha) 54 másodperc h., 3. Victor Manuel Gallegos Lozic (chilei, Honda) 3:43 p h.

Autó: 1. Stéphane Peterhansel, Jean-Paul Cottret (francia, Mini) 2:42:58, 2. Nasszer al-Attijah, Lucas Cruz (katari, spanyol, Mini) 2:43 p h., 3. Orlando Terranova, Paulo Fiuza (argentin, portugál, Mini) 5:20 p h., …56. SEBESTYÉN SÁNDOR, BOGNÁR JÓZSEF, UNGVÁRI MIKLÓS (MAGYAR, TOYOTA) 1:08:2 Ó H.

Kamion: 1. Pieter Versluis, Jurgen Damen, Henricus Schuurmans (holland, belga, holland, MAN) 1:52:55, 2. Andrej Karginov, Andrej Mokejev, Igor Gyevjatkin (orosz, Kamaz) 1:11 p h., 3. Marcel van Vliet, Marcel Pronk, Artur Klein (holland, holland, német, MAN) 1:36 p h.

Az összetettben. Motor: 1. Coma 23:08:00, 2. Joan Barreda Bort (spanyol, Honda) 42:17 p h., 3. Duclos 1:00:58 ó h., …56. DÉSI 11:34:33 Ó H. (1:01 PERC BÜNTETÉS).

Quad: 1. Lafuente 29:22:20 (1 óra büntetés), 2. Sonik 22:18 p h. (1 óra büntetés), 3. Ignacio Casale (chilei, Yamaha) 24:04 p h. (1 óra büntetés).

Autó: 1. Nani Roma, Michel Périn (spanyol, francia, Mini) 22:11:28, 2. Terranova, Fiuza 30:30 p h., 3. Peterhansel, Cottret 33:23 p h., …52. SEBESTYÉN, BOGNÁR, UNGVÁRI 14:46:09 Ó H.

Kamion: 1. Gerard de Rooy, Tom Colsoul, Darek Rodewald (holland, belga, holland, Iveco) 23:14:27, 2. Karginov, Mokejev, Gyevjatkin 29:05 p h. (30 másodperc büntetés), 3. Eduard Nyikolajev, Jevgyenyij Jakovjev, Vlagyimir Ribakov (orosz, Kamaz) 1:07:42 ó h. (5 perc büntetés).

forrás: dakarklub,hu