Véget ért a 2014-es Dakar

Marc Coma, Ignacio Casale, Nani Roma, Andrej Karginov – íme, a 2014-es Dakar-rali motoros, quados, autós és kamionos győztese. Két kategóriában minden a várható forgatókönyv szerint alakult, ám kettőben azért nem volt unalmas a befejezés, az utolsó, 157 kilométeres szelektív szakasz.

Az autósoknál ledolgozta 26 másodperces hátrányát Roma a francia Stéphane Peterhansellel szemben és azután, hogy 2004-ben motorral nyert, kocsiban ülve is csúcsra jutott a Dakaron. A harmadik versenyző, akinek sikerült a duplázás – előtte a francia Huber Auriol és Peterhansel volt képes erre a bravúrra. Tegyük gyorsan hozzá, a diadalához kellett a csapatvezetőség segítsége is. Az X-Raidnél ugyanis arra utasították a pilótákat, hogy ne kockáztassák a Mini hármas befutóját, de Roma pénteken többször hibázott, így a tiltás ellenére Peterhansel előzött az összetettben. Ám szombaton az akkor még címvédő versenyző nem arra törekedett, hogy megtartsa minimális, fél percnél is kevesebb előnyét, hanem átengedte a sikert a spanyolnak, sőt, a szelektív 133. kilométerénél bevárta Romát és a harmadik, katari Nasszer al-Attijaht, s együtt mentek a célig.

„Nem tudom, ez volt-e eddigi életem legstresszesebb napja, de nagyon nehéz volt, az biztos – mondta Roma. – Főleg a második héten iszonyatosan kemény szakaszokon küzdötünk, de elégedett vagyok az elvégzett munkával. Most kezdődhet a buli, hiszen tíz éve motorral nyertem, most pedig autóval.”

Peterhansel a célban, az interjú közben is bizonyította, micsoda sportember.

„Nem vagyok csalódott – nyilatkozta a francia. – Nani a barátom és örülök, hogy megvalósította az álmát.”
Az idei Dakar egyetlen magyar csapatának volt oka örülni. Az UNIQA Sandlander Team egysége, a Sebestyén Sándor, Bognár József, Ungvári Miklós trió az egész viadalon kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtott, maximálisan betartotta azelőre megbeszélt taktikát – az utolsó speciálon az 53. lett, az összetettben a 47., kategóriájában (T2) a hetedik.

A kamionosoknál sem volt könnyű menet a záró szakasz. Az orosz Andrej Karginov több, mint 7 perces előnnyel vágott neki az utolsó napnak, s bár a holland Gerard de Rooy hamar elhúzott tőle, a különbség nem csökkent annyira kettejük között, hogy helycsere legyen az összetettben. Legalábbis, a célig így tűnt, mert akkor kiderült, a holland megelőzte vetélytársát és megnyerte a Dakart. Ám az öröme nem tartott sokáig: bebizonyosodott, egy baleset miatt „dugóba” keveredett Karginov, így az elvesztegetett idejét jóváírták, azaz 3:11 perccel mégis első lett.

A motorosoknál sokkal egyszerűbb volt a helyzet, a spanyol Marc Coma 2006, 2009 és 2011 után simán „behúzta” negyedik Dakar-diadalát.

„Emlékszem a tavalyi versenyre, amikor nem tudtam elindulni. Borzalmas érzés volt, ám most viszont nagyon boldog vagyok – mosolygott Coma. – Szeretném megköszönni a csapat tagjainak, a szeretteimnek a segítséget, a támogatásuk nélkül nem sikerülhetett volna. Annyit ígérhetek, megpróbálom ötödször is megnyerni a futamot, de ez egy iszonyatosan nehéz rali, egyáltalán nem biztos, hogy lesz még alkalmam elsőként célba érni.”

Dési János és a vajdasági Saghmeister Gábor is kitett magáért. A szakaszon az 55. és az 59. helyet, az összetettben pedig az 54. és az 53. pozíciót szerezték meg.

A quadosoknál sem maradt izgalom a végére, a chilei Ignacio Casale fölényesen győzött, ráadásul a záró szelektíven is a legjobb volt.

„Alig találom a szavakat. Csodálatos érzés, hogy első vagyok – küszködött a könnyeivel Casale. – Az utolsó húsz-harminc kilométer maga volt a csoda. Ahogy ünnepeltek az emberel, fantasztikus élménnyel gazdagodtam. Remélem, most egész Chile örül. Köszönöm a szülőhazám kormányának, a szponzoraimnak, a családomnak, a szurkolóknak, a barátaimnak, hogy segítettek. Azt hiszem, most már jöhet a jól megérdemelt szabadság.”

2014-es Dakar-rallye, 14. nap (La Serena-Valparaíso, az össztáv 535 kilométer, a szelektív szakasz hossza 157 km).

Motor: 1. Joan Barreda Bort (spanyol, Honda) 1:59:44 óra, 2. Olivier Pain (francia, Yamaha) 40 másodperc hátrány, 3. Helder Rodrigues (portugál, Honda) 1:23 perc h., …55. DÉSI JÁNOS (MAGYAR, KTM) 28:21 P H.

Quad: 1. Ignacio Casale (chilei, Yamaha) 2:11:37, 2. Sebastian Husseini (holland, Honda) 54 mp h., 3. Rafal Sonik (lengyel, Yamaha) 3:07 p h.

Autó: 1. Giniel de Villiers, Dirk von Zitzewitz (dél-afrikai, német, Toyota) 1:57:07, 2. Krzysztof Holowczyc, Konsztantyin Zsilcov (lengyel, orosz, Mini) 23 mp h., 3. Vlagyimir Vasziljev, Vitalij Jevtyekov (orosz, ukrán, Mini) 41 mp h., …53. SEBESTYÉN SÁNDOR, BOGNÁR JÓZSEF, UNGVÁRI MIKLÓS (MAGYAR, TOYOTA) 49:30 P H.

Kamion: 1. Ales Loprais, Serge Bruynkens, Radim Pustejovsky (cseh, belga, cseh, Tatra) 2:17:37, 2. Gerard de Rooy, Tom Colsoul, Darek Rodewald (holland, belga, holland, Iveco) 2:25 p h., 3. Eduard Nyikolajev, Jevgyenyij Jakovjev, Vlagyimir Ribakov (orosz, Kamaz) 2:53 p h.

Az összetettben. Motor: 1. Marc Coma (spanyol, KTM) 54:50:53 (15 perc büntetés), 2. Jordi Viladoms (spanyol, KTM) 1:52:27 p h. (15 perc büntetés), 3. Pain 2:00:03 p h. (15 perc büntetés), …54. DÉSI 22:45:29 Ó H. (2:12:30 ÓRA BÜNTETÉS).

Quad: 1. Casale 68:28:04 (1:30 óra büntetés), 2. Sonik 1:26:49 ó h. (1 óra büntetés), 3. Husseini 5:40:24 ó h. (2 óra büntetés).

Autó: 1. Nani Roma, Michel Périn (spanyol, francia, Mini) 50:44:58, 2. Stéphane Peterhansel, Jean-Paul Cottret (francia, Mini) 5:38 p h., 3. Nasszer al-Attijah, Lucas Cruz (katari, spanyol, Mini) 56:52 p h. (1 óra büntetés), …47. SEBESTYÉN, BOGNÁR, UNGVÁRI 40:50:47 Ó H. (49:30 PERC BÜNTETÉS).

Kamion: 1. Andrej Karginov, Andrej Mokejev, Igor Gyevjatkin (orosz, Kamaz) 55:00:28 (30 másodperc büntetés), 2. De Rooy, Colsoul, Rodewald 3:11 p h, 3. Nyikolajev, Jakovjev, Ribakov 1:34:52 ó h. (5 perc büntetés).

forrás: dakarklub.hu