Rajtceremónia, közönségdíjasd ugrató és taktikai csata – Starting ceremony, public awarded jump and tactical battle

HBAJ0479
Elrajtoltak. Előbb impozáns környezetben, a veszprémi Óváros téren, ahol még belefért némi viccelődés is, majd pedig úgy istenigazából, az erre a napra rendelt szuperspeciálison. Amelyen megnyerni nem lehetett a HunGarian Baját, a tereprali világkupa-sorozat hetedik futamát, veszíteni viszont annál többet lehetett. Volna. Ez persze nem akadályozta meg a versenyzőket abban (tudják, ha visszaszámol a sportbíró, automatikusan leereszkedik a vörös köd és megszűnik a külvilág), hogy jó rendesen megküldjék az autójukat, motorjukat, kamionjukat (!) az épített ugratókkal tarkított pályán.

A nézők őrjöngtek, s ez persze feltüzelte a versenyzőket is: a leghosszabb repülés büszke tulajdonosa (szemmérték alapján) a szuperspeciálist megnyerő lengyel Marcin Lukaszewski. Ő nem ismeretlen a hazai drukkerek számára, hiszen indul a magyar bajnokságon, s rendre borsot is tör az ellenfelek orra alá. Most a gyári versenyzőket is megfricskázta kicsit, bár azért Mikko Hirvonen két másodperces hátránya, nem nevezhető eget rengető különbségnek.

Meg aztán… A szuperspeciális után a szabályok szerint rajthelyet választott az első tíz autós, így ami a pályán elkezdődött, az a szervizparkban taktikai harc formájában folytatódott.

S hogy ki volt a legbátrabb?

Hogy kié lett az első rajthely? Miroslav Zapletal választotta magának (mögötte Borisz Gadaszin és Eric van Loon indulhat majd). A cseh jó néhány magyar bajnoki cím büszke birtokosa, s köztudottan nem ijed meg a saját árnyékától. Sem attól, ha neki kell nyitnia az utat.

Pedig jó hosszú pálya, 148 kilométer vár a mezőnyre szombaton – ráadásul kétszer.

„Azért jöttünk a magyar futamra is, hogy tanuljunk, gyűjtsük a kilométereket, mert ezek jól jönnek majd a Dakaron. A magyar pályákról mindenki azt mondja, hogy ralis jellegűek, és persze ennek örülök a WRC-s múltam miatt, de még jobb lenne, ha tudnám, mi van a kanyarok vagy a kereszteződések után” – viccelődött Mikko Hirvonen a rajtdobogón, majd megszerezte a második időeredményt.

HBAJ7926

A motorosoknál az első három helyen végző három pilóta, vagyis Xavier de Soultrait, Loic Minaudier és Alex Zanotti is határozott győzelmi tervvel érkezett a HunGarian Bajára. Utóbbi, vagyis az olasz kétszer már nyert is itt, úgyhogy volt mire alapoznia az önbizalmát, hát ha még figyelembe vesszük, hogy egy kicsit el is keveredett. Történt, hogy a kiszalagozott szuperspeciálison leszakadt egy szalag. Pont a kanyarban, úgyhogy majdnem mindenki elment ott rossz irányba. De persze nem mindenki. És persze ez a sorrend csak kiindulópontnak jó. Az igazi verseny ugyanis szombaton kezdődik a HunGarian Baján!

HUNGARIAN BAJA, A VILÁGKUPA 7. FUTAMA

Szuperspeciális. Autósok: 1. Marcin Lukaszewski, Magdalena Duhanik-Persson (lengyel, BMW) 7:46, 2. Hirvonen, Perin (finn, francia, Mini All4) 2 másodperc hátrány, 3. Gadaszin, Zagorodnuk (orosz, G-Force Proto) 14 mp h., …5. Osváth Péter, Farnadi Ágnes (magyar, BMW X6) 18 mp h. Kamionosok: 1. Martin Kolomy, David Kilian, René Kilian (cseh, Tatra) 8:46, 2. Vrsecky, Kalina, Stross (cseh, Tatra) 58 mp h., 3. Macik, Mrkva, Tomasek (cseh, Liaz) 59 mp h. Motorosok: 1. Xavier de Soultrait (francia, Yamaha) 7:59, 2. Minaudier (francia, Husqvarna) 31 mp h., 3. Zanotti (San Marinó-i, Husqvarna) 40 mp h.

——————————————————-

They have started. First in an imposing environment in Old Town Square in Veszprém where there was room for joking, then in reality at superspecial scheduled for today on which nobody can win HunGarian Baja, the 7th race of Cross Country World Cup series, but anybody can lose a lot. Or could have lost. However, it did not prevent the competitors (you know after the marshal’s countdown the real world is totally lost) from pushing their cars, bikes, trucks as much as they could on the track dotted with specially built jumps.

The crowd raged and that influenced the competitors as well: the longest flight (at least on a rough estimate) belonged to Polish Marcin Lukaszewski who won superspecial. He is not unknown for Hungarian fans, since he participates at Hungarian championships and regularly nettles the rivals. Now he flipped the factory drivers, too, however Mikko Hirvonen’s 2-second gap cannot be considered as huge difference.

Indeed… After superspecial according to the rules the top ten drivers chose starting positions, so what started on the track, continued at service park as a tactical battle.

And who was the bravest?

So who has the first starting position? Miroslav Zapletal has chosen it (behind him Boris Gadasin and Eric van Loon can start). The Czech driver has some Hungarian championship titles and is known not to be afraid… even of opening the road.

The track is really long, 148 km waits for the field on Saturday – twice. ‘We came here to learn, collect kilometres because they will come in handy at Dakar. The Hungarian tracks are defined as rally-type ones. I am happy for it due to my WRC experience, but it would be better to know what comes after the corners’ joked Mikko Hirvonen on the podium and then he finished second at superspecial.

Among the bikers the first three placed competitors, Xavier de Soultrait, Loic Minaudier and Alex Zanotti definitely came here to win HunGarian Baja. The latter Italian has already won twice here, so he had reason to be optimistic, even so we take into account that he was a bit lost. The following happened: at superspecial a cordon was torn and exactly in a corner, so almost everybody chose wrong direction. But certainly not everyone. And the final order is good only for starting point. The real battle starts on Saturday at HunGarian Baja!
Photo: Peter Pataky, Horvath Anna