Lengyel elsőséggel indult az V. Gyulai Várfürdő Kupa

GYUL8585Marcin Lukaszewski és Magdalena Duhanik-Persson párosa bizonyult a leggyorsabbnak az V. Gyulai Várfürdő Kupa pénteki szuperspeciál szakaszán: a BMW-s lengyel egység a szoros élmezőnyben egyetlen másodperccel bizonyult jobbnak a legjobb hazai egységnél, a HRX-Forddal versenyző Korda Erik, Csató Attila duónál.

A 8 kilométer hosszú szuperspeciál szakaszt a szervezők Gyula határában jelölték ki: ugyan a nyitónapon nem esett, ám az előző napok esőzései miatt a rajt előtt komoly fejtörést okozott a versenyzőknek a gumiválasztás. A talajt többen is becsapósnak titulálták, ám végül drámák nélkül zajlott le a 635 kilométer össztávú (ebből 350 kilométer a mért szakaszok hossza) derbi első menete.

Lukaszewskiék tavaly a zárónapon veszítették el a gyulai győzelmet, így a magyar bajnoki címre, valamint a Közép-eruópai Zóna Bajnokság titulusára pályázó vegyespáros plusz motivációval vágott neki a távnak. Elszántságukat növeli az is, hogy visszavághatnak Miroslav Zapletalnak, aki a legutóbbi, bábolnai futamon elhappolta előlük a győzelmet.

„Az előnyünk nem több, mint egy szempillantás” – értékelt a szuperspeciál után a legjobb időt repesztő páros navigátornője, Magdalena Duhanik-Persson. „A talaj nagyon furcsa volt a mai napon, csúszósnak tűnt, valójában nem volt az, ráadásul a tempónkat lassabbnak éreztük, mint amilyen valójában volt. Két pont volt, ahol túlságosan későn fékeztünk, ezek nagyon kockázatos helyzetek voltak, de Marcin nagyszerűen uralta az autót. Összességében véve elégedettek vagyunk, de ez még csak a kezdet, nagyon sok kilométer vár még ránk a következő két napban és kiváló versenyzők ellen kell harcolnunk.”

GYUL7728Korda Erik ahányszor indult Gyulán, mindig a 2. helyen végzett és ez így alakult a nyitónapon is: „Szerintem egészen jól sikerült a szuperspeciálunk, pláne annak fényében, hogy nem vállaltunk semmilyen kockázatot. Emiatt egyébként három, négy helyen is elég sok időt benne hagytunk, néhány másodperccel biztosan tudtunk volna gyorsabbak is lenni. Az eleje nagyon szoros, szaladnunk kell holnap. Bízom benne, hogy száraz lesz az időjárás a hétvége folyamán”- fogalmazott a HRX-Ford pilótája.

GYUL8578Zapletal – aki 2014-ben már győzött Gyulán és sokakhoz hasonlóan a kedvencei közé sorolja a futamot – 4 másodpercet kapott az élen záró BMW-s egységtől, de saját bevallása szerint szándékosan kezdett a vártnál visszafogottabban: „Sima prológ volt, olyan, mint mindig. Most még nem pörögtünk teljes fordulatszámon. Meglátjuk, hogy mit hoz a holnap, de szerintem minden rendben lesz a folytatásban” – mondta a csehek kiválósága.

GYUL8659A 4. helyen a 2014-es magyar bajnokpáros, a Fekete-Tóth egység végzett a Toyota Hilux Overdrive-val, akik 1 másodpercet kaptak Zapletaléktól és 3 másodperccel voltak gyorsabbak az őket követő Fodor Imre, Mesterházi Márk tandemtől: „Abszolút lájkoltam a mai szuperspeciált” – mondta a Ford Ranger Dakarral versenyző Fodor. „Tetszett a pálya, az autó jó. Élveztem a vezetést, jóllehet, picit hiányoltam a gödröket a pályákból.”

GYUL8733A szabályok értelmében az első öt helyezett megválaszthatja, hogy másnap milyen sorrendben vágnak neki a távnak. Az érintettek döntése alapján szombaton Zapletal kezd, őt pedig Lukaszewski, Fodor, Fekete és Korda sorrendben hajszolják majd a riválisok.

GYUL8845A gyulai viadal érdekessége a kamionok csatája: akárcsak idén, tavaly is két monstrum csatázik egymással. A tavalyi győztes, az autóval három abszolút bajnoki címet szerző Fazekas Károly idén már a Qualisporttól megvásárolt Scaniával versenyez, ezen a hétvégén pedig az ellenfele egy helyi egység. A balatonfüredi pilóta és két társa, a navigátor Bognár József és a fedélzeti szerelő Csákány Péter a gyulai illetőségű Vörös Ferenc, Boros László Attila és Kiss Zoltán összeállítású, az Opel Dakar Team MAN-jével induló trió ellen meccsel: a szuperspeciál után 1:0 az állás a Scania javára, Fazekasék a bemelegítésen gyorsabbnak bizonyultak.

Az V. Gyulai Várfürdő Kupa szombaton és vasárnap négy-négy szelektív szakasszal folytatódik, a pályák nyomvonala Sarkadot, Sarkadkeresztúrt, Dobozt, Tarhost és Kötegyánt is érinti.

Versenyzői nyilatkozatok a szuperspeciál szakasz után:

Tomas Ourednicek (navigátora: Pavel Vaculik, autója: Hummer)

A régi prológ jobban kedvezett a vezetési stílusomnak, de ez is mókás volt, csak sajnos túlságosan rövid. Szokás szerint bemelegítésként fogtuk fel, igyekeztünk hozzászokni a terepviszonyokhoz, a gumikhoz. Az eső számunkra nem feltétlenül kedvező, így remélem, hogy száraz lesz a folytatás.

Lónyai Pál (navigátora: Horn Albert, autója: Porsche Macan)

Számomra Gyula örök kedvenc, minden kilométer élvezetes. Az összes kanyarban túlságosan óvatosak voltunk, ehhez képest nem nagy a hátrányunk a többiekhez képest. Szerintem ez elég jót jelent és meghozta az önbizalmunkat. Fontos mérföldő számunkra a mai nap, mert ez volt az első éles szakasz, amelyet gond nélkül végigcsináltunk az új autóval. A következő az lenne, ha hibátlanul végig tudnánk csinálni a szombatot is. Sokan mondják, hogy becsapósak voltak a talajviszonyok, jómagam viszont úgy gondolom, hogy teljesen jó, nincs semmi gond ezzel.

Pjotr Bialkowski (navigátora: Artur Kolodziej, autója: Hummer)

Fogalmunk sincs, hogy miért, de az autónk nem elég gyors. Valami miatt a motor nem ad le elég erőt, így a végsebességünk nem volt magasabb 157 kilométer/óránál. Most dolgozunk az autón, holnapra jobb gumit választunk és teljes erőbedobással támadunk.

Tomasz Piec (navigátora: Gabriel Prochacki, autója: Nissan T2)

Számunkra az autó beállításainak teszteléséről szólt a szuperspeciál. Igyekeztünk ráérezni a talajra, ellenőriztük, hogy milyen a tapadás. Tetszett egyébként a szuperspeciál, a hosszú egyenesekkel és a váratlan törésekkel. Holnap és holnapután minden megtörténhet, ezért ma óvatosak voltunk, bemelegítettünk. Mindenképpen célba akarunk érni.

Fazekas Károly (navigátora: Bognár József, fedélzeti szerelője: Csákány Péter, kamionja: Scania Qualisport V8)

Élveztem a szuperspeciált. Biztosan lehetett volna gyorsabban menni, de semmiképp nem akartunk már most az elején árokba borulni. A szaktanácsadóm, a kamion korábbi tulajdonosa,Kovács Miklós itt van velünk tanácsadóként. Szívja a vérünket, de persze ez a móka része.

Boros László Attila (pilótája: Vörös Ferenc, fedélzeti szerelője: Kiss Zoltán, kamionja: MAN)

Jó volt újra versenyezni a kamionnal, de olyan volt, mintha egy új járművel mennénk. A turbó és a futómű télen elvégzett felújítása nagyon sokat javított az autó viselkedésén. Tisztán látszik, hogy némi gyakorlás ránk fért volna a verseny előtt, de most ez így bemelegítésnek pont megfelelt. Talán lehetett volna picit hosszabb a szuperspeciál, de holnaptól jön majd az igazi móka. Itthon, hazai pályán, ilyen lelkes és hálás közönség előtt igazi megtiszteltetés versenyezni. Ez extra motiváció számunkra és igyekszünk meghálálni a biztatást.

  1. Gyulai Várfürdő Kupa – állás a szuperspeciál szakasz után:

1. Lukaszewski, Duhanik-Persson (BMW) 00:05:05,7
2. Korda, Csató (HRX-Ford) + 00:00:01
3. Zapletal, Momot (Hummer) + 00:00:04
4. Fekete, Tóth (Toyota Hilux Overdrive) + 00:00:05
5. Fodor, Mesterházi (Ford Ranger Dakar) + 00:00:08
6. Ourednicek, Vaculik (Hummer) + 00:00:08
7. Lónyai, Horn (Porsche Macan) + 00:00:09
8. Bialkowski, Kolodziej (Hummer) + 00:00:13
9. Wiatr, Szczygiel (Mitsubishi T2) + 00:00:52
10. Piec, Prochacki (Nissan T2) + 00:01:25

Challenge:

1. Nyaka, Török (Jeep Grand Cherokee) 00:07:34,1

T4 – kamion

1. Fazekas, Csákány, Bognár (Scania) 00:06:51,4
2. Vörös, Boros, Kiss (MAN) +00:00:25

TH

1. Kapitány, Szaniszló (Mitsubishi) + 01:00:00