TR szótár

TEREP-RALLYE

A Világkupa terep-rallyeverseny legfeljebb hét napig tarthat (beleértve az adminisztratív ellenőrzést és a technikai átvételt is) öt versenynappal, a szelektív szakaszok teljes távolsága legalább 1200 km.

BAJA TEREP-RALLYE

  • A Baja Terep-Rallye Világkupa legfeljebb négy napig tarthat (beleértve az adminisztratív ellenőrzést, a technikai átvételt és az opcionálisan rendezhető kvalifikációs szakaszt), két versenynappal, a szelektív szakaszok teljes távolsága legalább 350 km. A Regionális Terep-rally Baja Kupának a szelektív szakaszainak hossza legalább 200 km.

VERSENYZŐI ELIGAZÍTÁS

  • A versenyzői eligazítást a versenyigazgató vagy a rendező megbízottja tartja meg az első napi szakasz rajtja előtt. A részvétel a versenyzőpárosok legalább egyik tagjának kötelező.
  • További eligazítást is tarthat a rendező, ezek dátumát, idejét és a résztvevők körét a versenykiírásban kell meghatározni.
  • Minden kiadott információt, amely bármilyen módon befolyásolja az útvonalat, az időtervet vagy a szabályokat, meg kell erősíteni írásban (bulletin) is.
  • TROB az eligazításon minden versenyzőpáros egy tagjának kötelező részt venni, melyet aláírással kell igazolni. Ennek elmulasztása 5.000,- Ft pénzbüntetéssel sújtandó.

BIVOUAC / Tábor (Bajá-n nem)

  • Egy adott napi szakasz végén, és a következő szakasz elején elhelyezett időmérő állomások közötti terület, ahol az összes versenyző újra összegyűlik. A terület jelölve van az itinerben. A Bivouac-ban, a még versenyben lévők egymás között szabadon szervizelhetnek, valamint minden szabályzat szerinti szervízelés megengedett.
  • Ugyanakkor a rendezők korlátozhatják a szervizidőt, vagy a járművön dolgozó szerelők létszámát. Ezeket a korlátozásokat részletezni kell a versenykiírásban. A Bivouac zóna egy körülbelül 500 méteres kör, amelynek középpontja a rendezők által felállított Rallye HQ (versenyközpont), és amelyben a következőknek kell lenni:
    • Egy hivatalos hirdetőtábla
    • Versenyközpont, amely addig működik, amíg egyetlen versenyző is a szakaszon van.
  • Az érkezési időmérő állomás, és a következő szakasz indítási időellenőrző állomása összevonható, de szelektív szakasz vége esetén 5 kilométernél, a következő napi kezdőpont esetén 10 kilométernél nem lehetnek messzebb a bivouac középpontjától.

PARK-FERMÉ

  • Azon területek elnevezése, ahol a járműveken mindennemű javítás, szerelés tilos.

VÉGREHAJTÁSI UTASÍTÁS (BULLETIN)

  • Hivatalos dokumentum, mely szerves része az Terep-rallye verseny szabályzatának, és arra hivatott, hogy kiegészítse, tisztázza, módosítsa azt.

KÖZLEMÉNY 

  • Hivatalos tájékoztató jellegű dokumentum, melyet a rendező vagy a felügyelő testület ad ki.

EGYSÉG /VERSENYZŐK/

  • A személyzet két, a fedélzeten tartózkodó személyből állhat össze minden járművön. Kamionok esetében a legénység 2-4 főből állhat. A személyzet bármely tagja vezethet a Terep-rally alatt és mindenkinek rendelkeznie kell egy, a folyó évre érvényes FIA vezetői licenccel. A személyzet vállalja a Nevező felelősségét, ha az nem tartózkodik a fedélzeten az verseny során.
  • Az TROB versenyeire nevezhető, illetve a versenyen részt vehet, mint vezető versenyző – a terep-rallye szakágra érvényes – A vagy B jelű érvényes versenyzői igazolvánnyal (a továbbiakban: licenccel) rendelkező versenyző, továbbá, mint navigátor versenyző, minden – a terep-rallye szakágra érvényes – A, B és N jelű licenccel rendelkező versenyző.
  • Valamint a Közép Európai Zóna országainak, Terep-Rallye licencével rendelkező versenyzők.
  • Megjegyzés: 
    • A terep-rallye szakágra az MNASZ versenyzői licenc kiadásának feltétele, az érvényes vezetői engedély, valamint érvényes Terep-rallye szabályismereti vizsga. A szabályismereti vizsga érvényessége: az adott év december 31.
    • A vizsgákat a licenc kiváltása előtt on-line formában, a Szakági Bizottság (TRSB) által meghatározott módon kell elvégezni.

A TEREP-RALLYE VERSENY TARTAMA

  • Minden Terep-rallye adminisztratív ellenőrzéssel kezdődik és az alábbi időhatárok közül a legkésőbbi lejártáig tart: az óvási ill. fellebbezési határidő lejártáig, valamint az esetleges meghallgatások lezárásáig és a hivatalos szabályzat alapján lefolytatott ellenőrzés valamint a verseny utáni technikai ellenőrzés végéig; a díjátadó végéig.

SZAKASZ /NAPI SZAKASZ/

  • A Terep-rallye verseny azon részei, amelyeket legalább 6 órás szünet választ el. 12 – 20 vezetéssel eltöltött óra után kötelező egy legalább 6 órás szünetet beiktatni. Hosszú távú (maraton) versenyeken 10 szakaszt követően egy legalább 18 órás szünetet kell beiktatni.

HIVATALOS IDŐ

  • Terep-rally versenyeken a hivatalos idő a GPS idő. A Baja versenyek rendezői, ha eltérnek ettől, akkor a versenykiírás kiegészítésben határozzák meg a hivatalos időt.

SZERVIZ

  • Bármilyen munka a versenyen résztvevő járművön és/vagy személy, vagy személyek jelenlétét a versenyben lévő jármű közelében.

KVALIFIKÁCIÓS SZAKASZ

  •  A Terep-rallye verseny elején egy opcionális speciál szakasz határozza meg az azt következő napi szakasz, vagy szekció rajtsorrendjét.

SZUPERSPECIÁL 

  • A Terep-rallye versenyen egy olyan opcionális speciál szakasz, ahol a lebonyolítás rendje a hagyományostól eltérhet (pl: körverseny, párhuzamos indítás). Eredménye a versenybe beleszámít.

FIA GÉPKÖNYV

  • A versenyző ASN-je által kiállított dokumentum, amelyet az FIA technikai delegáltja azon a Világkupán való induláskor ellenőriz, melyen a jármű először részt vesz. A technikai delegált a járművet (pecsét, matrica), azonosító jelöléssel látja el melyet semmilyen körülmények között nem szabad eltávolítani. A gépkönyvet az átvevőknek bármikor be kell tudni mutatni.

MENETLEVÉL

  • Olyan kártya, melyre az itinerben jelölt különböző pontokon a pecséteket és az időket feljegyzik.

SZEKCIÓ

  • A rally minden olyan szakasza, melyet átcsoportosítás választ el.

ÁTCSOPORTOSÍTÓ / GYŰJTŐ ÁLLOMÁS

A rendező által az útvonalba beiktatott pihenő, ahol a versenyzőket összegyűjtik, majd újraindítják.