Áttekintő

A Dakar rally sorozatos magyar sikereinek köszönhetően egyre népszerűbb sportág hazánkban a tereprally, angolszász nevén a cross-country. A januári versenyekett a képernyők előtt végigszurkolók közül talán nem mindenki tudja, hogy létezik magyar országos Terep-rallye bajnokság is, mégpedig évente átlag hat futammal. De kezdjük az elején e sportág bemutatását: egyáltalán hogyan kell elképzelni a versenyeket, mik az alapvető szabályok és hogyan lehet csatlakozni a mezőnyhöz!

Magyarországra a nyolcvanas évek második felében olasz közvetítéssel jutott el a sportág; bajnokságot először 1993-ban írtak ki, azóta minden évben folyamatosan megrendezésre kerül. Napjainkban évente 5-7 versenyen küzdenek a profi indulók az abszolút, a géposztályonkénti és a csapat helyezésekért. A futamok 2-3 naposak, nemzetközi szinten viszont nem ritka az egyhetes esemény sem. Általában pénteken kerül sor az adminisztratív és technikai átvételre, amely során átvizsgálják az autókat, hogy megfelelnek-e az előírásoknak, illetve a versenyzők hivatalosan beneveznek a futamra. Egyes versenyeken rendeznek ún. Szuper Speciál Szakaszt, ami egy rövid, maximum 10 km hosszú szakasz, ahol mérik az időt. Az itteni eredmény határozza meg a másnapi rajtsorrendet.

Terep-rallye – rally

A népszerű rally versenyektől sok mindenben alapvetően különbözik a terep-rallye. Az előbbinél a verseny zárt pályán zajlik, amelyet előtte begyakorolhatnak a versenyzők, feljegyezhetik maguknak a kanyarokat, a fékezéseket, a sebességeket, majd a verseny során a feladatuk, hogy a begyakorlott pályát a lehető leggyorsabban teljesítsék.

A terep-rallyenál a versenyzők nem tudják, merre kell majd menniük. Az ún. road-book-ot, amely az útvonalat tartalmazza, mindig csak az adott versenynap előtt kapják meg. Itt is a gyorsaság számít, vagyis az, hogy ki teljesíti a legrövidebb idő alatt a távot, de nagyon fontos a tájékozódás is. A versenytávon belül kétféle szakaszt különböztetünk meg: összekötő (vagy etap) és szelektív (vagy gyorsasági) szakaszokat. Az összekötő szakaszok az egyes szelektív szakaszokat kötik össze, és azért van rájuk szükség, hogy az egymástól néhány kilométer távolságra lévő mért szakaszokat közúton meg lehessen közelíteni. Természetesen itt is van egy limitidő, ami alatt teljesíteni kell, de itt nem mérik az időt, de az etap időtől való eltérést büntetik. A szelektív szakaszokon értelemszerűen a gyorsaság számít. A végeredményt a szelektív szakaszok összesített eredménye adja.

Terep-rallye – off-road

A terep-rallye tulajdonképpen a szó szoros értelmében off-road verseny, mivel terepen, tehát nem aszfalton zajlik. Az off-roadtól azonban az a lényeges tényező különbözteti meg, hogy az idő számít, és nem az ügyesség. Nincsenek kialakított akadályok, amelyeken a bóják érintése nélkül kell áthaladni, és nincsenek a távban nehezen teljesíthető emelkedők sem. Ami mégis nehézzé teszi, az a változatos terepviszony. A versenyek februárban kezdődnek, amikor még hó borítja a mezőt, majd az év során a havas-jeges földviszonyokat felváltja a sár, a homokos szikkadt talaj, ősszel újra a sár, és az évadzáró versenyen novemberben sokszor újra hóval, de esővel mindenképpen találkoznak a versenyzők. A versenyt – az idők alapján – az nyeri meg, aki a minden szempontból jól állítja be az autóját az időjárástól függően, illetve megfelelő gumit rak fel az autóra.

Kategóriák és géposztályok

A terep-rallye versenyeken induló autókat nem csupán összességében értékelik, hanem csoportok és géposztályok szerint is. Jelenleg négy FIA és két Nemzeti csoport létezik:

  • T1 csoport:Prototípus terepjáró autók,
  • T2 csoport:Sorozatgyártású terepjáró autók. Melyek a terep-rallyra homologizáltattak.
  • T3 csoport:Továbbfejlesztett terepjáró autók, Könnyű terepjárók
  • T4 csoport:Sorozatgyártású Terepjáró Kamionok, (rendező döntése)

A géposztályok a motor hengerűrtartalma szerint kerülnek kialakításra:

  1. géposztály: 2000cm3-ig
  2. géposztály: 2000-4000 cm3-ig
  3. géposztály: 4000 cm3 felett

Hogyan csatlakozhatok a bajnoksághoz?

Ahhoz, hogy valaki elindulhasson egy terep-rallye versenyen, ki kell váltania egy versenyzői licencet. A licencváltáshoz, szükséges egy sportorvosi vizsgálat valamint egy on-line szabályismereti vizsga. Ez tulajdonképpen egy teszt, amelyet a sportág Alapkiírása (letölthető az MNASZ honlapjáról) alapján állítanak össze. A licenc kiváltását követően akár rajthoz is lehet állni a versenyeken, de természetesen a jogosítvány és a megfelelő felszereltségű versenyautó is alapvető feltétel.

A Magyar Nemzeti Autósport Szövetség 2019-es évadra kiírta a Terep-rallye Országos Bajnokság keretein belül a T1; T2; T3; T4; TH; csoportokban az Országos Bajnokságot.

Akik nem szeretnének azonnal a bajnokságokban a profik között autózni, azok számára a versenyek rendezői kiírnak Side by Side csoportban kupasorozatot, az egyre népszerűbb „buggy” járművek számára. A szabályok 2020-as évre, kidolgozás alatt állnak. Másik belépő szintű kategória a Challenge csoport, ezen gyakorlatilag bármilyen, közúri közlekedésre alkalmas terepjáróval el lehet indulni, hogy aztán aki egyszer kipróbálta, az egyre jobban beleszeressen a sportba.