Áttekintő

A Dakar rally sorozatos magyar sikereinek köszönhetően egyre népszerűbb sportág hazánkban a tereprally, angolszász nevén a cross-country. A Dakar versenyeket a képernyők előtt végig izgulók közül talán nem mindenki tudja, hogy létezik magyar országos Terep-rallye bajnokság is, mégpedig évente átlag hat futammal. De kezdjük az elején e sportág bemutatását: egyáltalán hogyan kell elképzelni a versenyeket, mik az alapvető szabályok és hogyan lehet csatlakozni a mezőnyhöz!

Magyarországra a nyolcvanas évek második felében olasz közvetítéssel jutott el a sportág; bajnokságot először 1993-ban írtak ki, azóta minden évben folyamatosan megrendezésre kerül. Napjainkban évente 5-7 versenyen küzdenek a profi indulók az abszolút, a géposztályonkénti és a csapat helyezésekért. A futamok 2-3 naposak, nemzetközi szinten viszont nem ritka az egyhetes esemény sem. Általában pénteken kerül sor az adminisztratív és technikai átvételre, amely során átvizsgálják az autókat, hogy megfelelnek-e az előírásoknak, illetve a versenyzők hivatalosan beneveznek a futamra. Egyes versenyeken rendeznek ún. Kvalikfikációs Szakaszt, ami egy rövid, 5-20 km hosszú szakasz, ahol mérik az időt. Az itteni eredmény határozza meg a másnapi rajtsorrendet.

Az FIA, a nemzetközi Automobil Szövetség Világkupa versenyeket ír ki minden évben, 2021-től pedig már Európa-Kupa is van. Az MNASz, a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség pedig nemzeti Bajnokságot ír ki évente.

Terep-rallye – rally

A népszerű rally versenyektől sok mindenben alapvetően különbözik a terep-rallye. Az előbbinél a verseny zárt pályán zajlik, amelyet előtte bejárhatnak, megismerhetnek a versenyzők, feljegyezhetik maguknak a kanyarokat, a fékezéseket, a sebességeket, majd a verseny során a feladatuk, hogy a begyakorlott pályát a lehető leggyorsabban teljesítsék.

A terep-rallye esetében a versenyzők nem tudják, merre kell majd menniük. Az ún. road-book-ot, amely az útvonalat tartalmazza, mindig csak az adott versenynap előtt kapják meg. Itt is a gyorsaság számít, vagyis az, hogy ki teljesíti a legrövidebb idő alatt a távot, de nagyon fontos a tájékozódás is. A versenytávon belül kétféle szakaszt különböztetünk meg: összekötő (vagy etap) és szelektív (vagy gyorsasági) szakaszokat. Az összekötő szakaszok az egyes szelektív szakaszokat kötik össze, és azért van rájuk szükség, hogy az egymástól néhány kilométer távolságra lévő mért szakaszokat közúton meg lehessen közelíteni. Természetesen itt is van egy limitidő, ami alatt teljesíteni kell, de itt nem mérik az időt, de az előírt időtől való eltérést büntetik. A szelektív szakaszokon értelemszerűen a gyorsaság számít. A végeredményt a szelektív szakaszok összesített eredménye adja.

Terep-rallye – off-road

A terep-rallye tulajdonképpen a szó szoros értelmében off-road verseny, mivel terepen, tehát nem aszfalton zajlik. Az off-road eseménytől azonban az a lényeges tényező különbözteti meg, hogy az idő számít, és nem az ügyesség. Nincsenek kialakított akadályok, amelyeken a bóják érintése nélkül kell áthaladni, és nincsenek a távban nehezen teljesíthető emelkedők sem. Ami mégis nehézzé teszi, az a változatos terepviszony. A versenyek februárban kezdődnek, amikor még hó borítja a mezőt, majd az év során a havas-jeges földviszonyokat felváltja a sár, a homokos szikkadt talaj, ősszel újra a sár, és az évadzáró versenyen novemberben sokszor újra hóval, de esővel mindenképpen találkoznak a versenyzők. A versenyt – az idők alapján – az nyeri meg, aki a minden szempontból jól állítja be az autóját az időjárástól függően, illetve megfelelő gumit rak fel az autóra.

Kategóriák és géposztályok

A terep-rallye versenyeken induló autókat nem csupán összességében értékelik, hanem csoportok és géposztályok szerint is. Jelenleg öt FIA és két nemzeti csoport létezik.

FIA nemzetközi csoportok

  • T1 csoport: Prototípus terepjáró autók,
  • T2 csoport: Sorozatgyártású terepjáró autók, melyek a terep-rallyra homologizáltak (engedélyeztek),
  • T3 csoport: Prototipus könnyű terepjáró járművek,
  • T4 csoport: Módosított sorozatgyártású, („side by side”) kétüléses járművek
  • T5 csoport: Terepjáró Kamionok

Nemzeti csoportok

  • TH csoport: Korábban homologizált zárt karosszériás járművek
  • SBS csoport: Nemzeti engedéllyel rendelkező megerősített side by side járművek

A géposztályokban a benzines és dizel járművek együtt indulnak, a T1 csoportban két osztály van:

  • T 1.1 géposztály: benzines és dizel 4×4-es hajtású járművek
  • T 1.2 géposztály: benzines és dizel 4×2-es hajtású járművek

Hogyan csatlakozhatok a bajnoksághoz?

Ahhoz, hogy valaki elindulhasson egy terep-rallye versenyen, ki kell váltania egy versenyzői licencet. A licencváltáshoz, szükséges egy sportorvosi vizsgálat, valamint egy on-line szabályismereti vizsga. Ez tulajdonképpen egy teszt, amelyet a sportág Alapkiírása (letölthető az MNASZ honlapjáról) alapján állítanak össze. A licenc kiváltását követően akár rajthoz is lehet állni a versenyeken, de természetesen a jogosítvány és a megfelelő felszereltségű versenyautó alapvető feltétel.

A Magyar Nemzeti Autósport Szövetség 2021-es évadra kiírta a Terep-rallye Országos Bajnokság keretein belül a T1; T2; T3; T4; T5; TH és SBS csoportokban az Országos Bajnokságot.

Akik nem szeretnének azonnal a bajnokságokban a profik között autózni, azok számára a versenyek rendezői kiírnak u.n. „Challenge” csoportban kupasorozatot. Ezen gyakorlatilag bármilyen, közúti közlekedésre alkalmas terepjáróval is el lehet indulni, hogy aztán aki egyszer kipróbálta, az egyre jobban beleszeressen a sportba.

A szakemberek évente több alkalommal rendeznek „terep-rally sulit”, ahol az érdeklődők megtudhatják, hogyan lehetnek versenyzők, illetve ki is próbálhatják vezetési tudásukat terep körülmények között. Az ezeken való részvétel erősen ajánlott azoknak, akik első alkalommal szeretnének ebbe a sportba belekóstolni.