A sportágról

 A Dakar rally sorozatos magyar sikereinek köszönhetően egyre népszerűbb sportág hazánkban a tereprally, angolszász nevén a cross-country. A januári versenyt a képernyők előtt végigszurkolók közül talán nem mindenki tudja, hogy létezik magyar országos Terep-rallye bajnokság is, mégpedig évente átlag nyolc futammal. De kezdjük az elején e sportág bemutatását: egyáltalán hogyan kell elképzelni a versenyeket, mik az alapvető szabályok és hogyan lehet csatlakozni a mezőnyhöz!

Magyarországra a nyolcvanas évek második felében olasz közvetítéssel jutott el a sportág; bajnokságot először 1993-ban írtak ki, azóta minden évben folyamatosan megrendezésre kerül. Napjainkban évente 6-8 versenyen küzdenek a profi indulók az abszolút, a géposztályonkénti és a csapat helyezésekért. A futamok 2-3 naposak, nemzetközi szinten viszont nem ritka az egyhetes esemény sem. Általában pénteken kerül sor az adminisztratív és technikai átvételre, amely során átvizsgálják az autókat, hogy megfelelnek-e az előírásoknak, illetve a versenyzők hivatalosan beneveznek a futamra. Egyes versenyeken rendeznek ún. prológot, ami egy rövid, maximum 10 km hosszú szakasz, ahol mérik az időt. Az itteni eredmény határozza meg a másnapi rajtsorrendet.

Terep-rallye – rally

A népszerű rally versenyektől sok mindenben alapvetően különbözik a terep-rallye. Az előbbinél a verseny zárt pályán zajlik, amelyet előtte begyakorolhatnak a versenyzők, feljegyezhetik maguknak a kanyarokat, a fékezéseket, a sebességeket, majd a verseny során a feladatuk, hogy a begyakorlott pályát a lehető leggyorsabban teljesítsék.

A terep-rallyenál a versenyzők nem tudják, merre kell majd menniük. Az ún. itinert, amely az útvonalat tartalmazza, minden versenynapon csak egy órával a rajt előtt kapják meg. Itt is a gyorsaság számít, vagyis az, hogy ki teljesíti a legrövidebb idő alatt a távot. A versenytávon belül kétféle szakaszt különböztetünk meg: összekötő (vagy etap) és szelektív (vagy gyorsasági) szakaszokat. Az összekötő szakaszok az egyes szelektív szakaszokat kötik össze, és azért van rájuk szükség, hogy az egymástól néhány kilométer távolságra lévő mért szakaszokat közúton meg lehessen közelíteni. Természetesen itt is van egy limitidő, ami alatt teljesíteni kell, de itt nem mérik az időt, de a később történő beérkezést büntetik. A szelektív szakaszokon értelemszerűen a gyorsaság számít. A végeredményt a szelektív szakaszok összesített eredménye adja. Egy nap általában 3-4, hosszabb távú versenyen 5 gyorsaságit szoktak tervezni.

Terep-rallye – off-road

A terep-rallye tulajdonképpen a szó szoros értelmében off-road verseny, mivel terepen, tehát nem aszfalton zajlik. Az off-roadtól azonban az a lényeges tényező különbözteti meg, hogy az idő számít, és nem az ügyesség. Nincsenek kialakított akadályok, amelyeken a bóják érintése nélkül kell áthaladni, és nincsenek a távban nehezen teljesíthető emelkedők sem. Ami mégis nehézzé teszi, az a változatos terepviszony. A versenyek februárban kezdődnek, amikor még hó borítja a mezőt, majd az év során a havas-jeges földviszonyokat felváltja a sár, a homokos szikkadt talaj, ősszel újra a sár, és az évadzáró versenyen novemberben sokszor újra hóval, de esővel mindenképpen találkoznak a versenyzők. A versenyt – az idők alapján – az nyeri meg, aki a minden szempontból jól állítja be az autóját az időjárástól függően, illetve megfelelő gumit rak fel az autóra.

Kategóriák és géposztályok

A terep-rallye versenyeken induló autókat nem csupán összességében értékelik, hanem csoportok és géposztályok szerint is. Jelenleg négy csoport létezik:

  • T1 csoport: Prototípus terepjáró autók, a T1 csoportban a rendezőknek biztosítani kell két-kerék meghajtású kategóriát
  • T2 csoport: Sorozatgyártású terepjáró autók. Melyek a terep-rallyra homologizáltattak, (a járműveknek meg kell felelniük a T2 és T4 előírásoknak (2. függelék)
  • T3 csoport: Továbbfejlesztett terepjáró autók, Könnyű terepjárók
  • T4 csoport: Sorozatgyártású Terepjáró Kamionok, (rendező döntése) – 3500 kg-ot meghaladó súlyú gépjárművek, két motortérfogat kategóriában:
    – 1.géposztály, ahol a motor névleges hengerűrtartalom 10.000 ccm, vagy több,
    – 2.géposztály, ahol a névleges hengerűrtartalom kevesebb, mint 10.000 ccm
A géposztályok a motor hengerűrtartalma szerint kerülnek kialakításra:
  1. géposztály: 2000cm3-ig
  2. géposztály: 2000-4000 cm3-ig
  3. géposztály: 4000 cm3 felett

Hogyan csatlakozhatok a bajnoksághoz?

Ahhoz, hogy valaki elindulhasson egy terep-rallye versenyen, le kell tennie egy minimum vizsgát. Ez tulajdonképpen egy teszt, amelyet a sportág általános verseny- és technikai szabályait tartalmazó füzetből állítanak össze (letölthető az MNASZ honlapjáról). A vizsga után és a licenc kiváltását követően akár rajthoz is lehet állni a versenyen, de természetesen a jogosítvány és a megfelelő felszereltségu versenyautó is alapvető feltétel. A Magyar Nemzeti Autósport Szövetség 2014-es évadra kiírta a Nyílt Terep-rallye Országos Bajnokság keretein belül a T1-T2-T3-4 TH csoport Bajnokságot.

Akik nem szeretnének azonnal a bajnokságokban a profik között autózni, azok számára a versenyek rendezői kiírnak OPEN kategóriát. Ezen gyakorlatilag bármilyen, közúri közlekedésre alkalmas terepjáróval el lehet indulni hogy, aztán aki egyszer kipróbálta, egyre jobban beleszeressen a sportba, és egy idő után minden gondolatát az tegye ki, hogy hogyan és miből építsen magának profi versenyautót.